LITURGIKA

 

LITURGIKA
 
SVENOĆNO BDENIJE.
 
2. MALO VEČERNJE
 
Pošto svenoćno bdenije započinje Velikim večernjem odmah posle zalaska sunca, onda se pre zalaska sunca, da taj period dana ne bi ostao bez crkvene molitve, po Tipiku (vidi glavu prvu) uvek služi takozvano Malo večernje. Glavnu karakteristiku Malog večernja predstavlja odsustvo jektenija uobičajenih za svako drugo večernje, izuzev kratke zaključne jektenije, i to što se ona u celini obavlja uz zatvorene carske dveri i navučenu zavesu.
Malom večernju prethodi čitanje Devetog časa, koji je sa njim neraskidivo povezan. Poredak Devetog časa izložen je u Časoslovu. Pošto se Deveti čas odnosi na dan koji prolazi, čitaju se tropar i kondak tog dana. Po okončanju devetog časa, bez otpusta, jerej govori početni vozglas: „Blagosloven Bog naš…“ i dalje Malo večernje sledi ovim redom:
 
Pridite poklonimsja… (Hodite, poklonimo se…) 3 puta.
Prednačinateljni (Početni) psalam 103, Slava, i ninje,
„Gospodi vozvah“ (Gospode, Tebe zovem) na glas date nedelje ili stihira.
Stihire na „Gospodi vozvah“, 4 stiha (na 4), vaskrsne ili praznika (vidi Malo večernje u Osmoglasniku ili Mineju).
Slava, i ninje (Slava, i sada).
Bogorodičan ili stihira praznika.
Svjete tihij (Svetlosti tiha) – čita se, a ne peva.
Prokimen dana, pri čemu se veliki prokimen: „Gospod vocarisja“ (Gospod se zacari) umesto 4,5 puta peva samo 2,5 puta.
„Spodobi, Gospodi…“ (Udostoj nas Gospode).
Stihire stihovnje.
Slava, i ninje.
Bogorodičan ili stihira praznika.
Ninje otpuščaješi (Sada otpuštaš).
Trisveto. „Oče naš“.
Tropar. Slava, i ninje. Bogorodičan (ako nije Hristov ili Bogorodičin praznik), a ako je praznik Hristov ili Bogorodičin, onda tropar praznika.
Kratka suguba jektenija, kao na početku jutrenja.
Vozglas: „Jako milostiv i čelovekoljubec Bog jesi…“ („Jer si milostiv i čovekoljubiv Bog…“)
Slava Tebi, Hriste Bože: Mali otpust.
Mnogoljetstvije (Spasi Hriste Bože).

5 komentar(a)

  1. Veoma lepo objašnjenje. Hvala

  2. Mirjana Medulović-Marinković

    Gde može da se kupi ova knjiga LITURGIKA?

  3. Da li se đakon sahranjuje obučen u stihar i orar?

  4. Da li neko može postati djakon i bez svršene bogoslovije..a da se ispoštuju svi uslovi redom…čteč….ipodjakon i inda naravno djakon?Hvala najlepše

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *