LESTVICA

Sveti Jovan Lestvičnik
LESTVICA

Pouka XXIX

O ZEMALJSKOM NEBU, O BOGOPODRAŽAVAJUĆEM BESTRAŠĆU I SAVRŠENSTVU, I VASKRSENJU DUŠE PRE SVEOPŠTEG VASKRSENJA

(1148) Eto, i mi koji ležimo na dnu najdublje jame neznanja, u tami strasti i senci smrti tela ovoga, po drskosti svojoj počinjemo filosofirati o nebu na zemlji.
Zvezde su lepota nebeskog svoda, a ukras bestrašća – vrline. Bestrašće, mislim, nije ništa drugo do nebo uma u njegovom srcu, pod kojim sva lukavstva demonska izgledaju kao šala. Bestrasnim se, dakle, u pravom smislu reči naziva, i jeste, čovek koji je telo načinio nepropadljivim, koji je um uzdigao iznad svega stvorenog, koji je sva čula pokorio umu a dušu svoju predstavio Gospodu, pružajući se večito k Njemu, i preko svojih moći.
Neki, opet, određuju bestrašće kao vaskrsenje duše pre vaskrsenja tela, a drugi, kao savršeno bogopoznanje, koje po svojoj vrednosti zaostaje samo za bogopoznanjem koje imaju anđeli. To savršeno savršenstvo savršenih, čijem usavršavanju nema kraja (kako mi reče jedan čovek koji ga je doživeo), tako osvećuje um i otrže ga iz veštastvenog sveta, da ga često, razume se – posle stizanja u ovo nebesko pristanište – odvaja od života u telu i podiže na nebeske visine, do sagledavanja. O tome na jednom mestu i govori psalmopevac, koji je, možda, to i sam iskusio: Božiji moćnici sa zemlje se uznesoše veoma (Ps.46,10). Takav je bio i onaj Egipćanin, koji u molitvi nije mogao dugo pružati ruke k nebu, dokle god bi se molio u prisustvu drugih [1].
Ima bestrasnih ljudi, no ima i od bestrasnih bestrasnijih. Na primer, jedan čovek silno mrzi zlo; drugi se, međutim, nezasitno bogati u dobru.
I čistota se naziva bestrašćem, i to s pravom: ona je početak sveopšteg vaskrsenja i obesmrćenja smrtnih.
Bestrašće pokaza onaj koji reče: „Um Gospodnji imam“ (up. 1.Kor.2,16). Bestrašće pokaza i onaj Egipćanin, rekavši: „Ne bojim se Gospoda“ [2]. Bestrašće pokaza i onaj što je molio Boga da mu vrati strasti [3]. Ko se, pre buduće rajske svetlosti, udostojio takvog bestrašća kao onaj Sirijac? (1149) Ta, David, toliko čuveni prorok, kaže Gospodu: Popusti, da se odmorim (Ps.38,14)! A ovaj atlet Božiji kaže: „Prestani da me zapljuskuješ valovima blagodati Tvoje“ [4].
Bestrašće ima ona duša koja se tako navikla na vrline, kao što su strasni ljudi navikli na uživanja.
Ako je krajnja granica stomakougađanja u tome da se silom jede i onda kada se ne želi jesti, onda je, svakako, krajnja granica uzdržanja u tome da se neposlušna priroda naša uzdržava i onda kada gladuje. Ako je vrhunac bluda u tome da se čovek pomami od pohote i prema životinjama i mrtvim stvarima, onda je vrhunac čistote – odnositi se svojim čulima prema svakom biću kao stvari bez života. Ako je granica srebroljublja, nikada ne prestajati sa gomilanjem para i nikada se ne zasititi, onda je vrhunac nesticanja – ne štedeti ni svoje sopstveno telo. Ako je granica uninija u tome da se čak ni u potpunom spokojstvu nema trpljenja, onda je vrhunac trpljenja kad čovek i posred najvećih nevolja smatra da ga ništa ne uznemirava. Ako je pučina gneva u tome da se čovek razjari i kada je potpuno sam, onda je dubina izdržljivosti kad čovek ostaje miran bez obzira da li su prisutni ili ne oni koji ga zlostavljaju. Ako je vrhunac taštine, da se čovek ponaša sujetno i onda kada nema nikoga ko bi ga pohvalio, onda je bez sumnje znak savršenog neslavoljublja kada se i prilikom posete stranih ljudi nikad ne potkrade ni najmanja sujetna pomisao. Ako je znak propasti (tj. gordosti), uznositi se i beznačajnim delima, onda je spasonosna oznaka smirenja, misliti smireno o sebi i pored velikih podviga i uspeha. I ako je obeležje svecelog ostrašćenja, da se čovek hitro pokorava skoro svemu što demoni tajno poseju u njegovu dušu, smatram da je obeležje svetog bestrašća kad čovek može iskreno reći s Davidom: Onoga lukavoga koji se sklonio od mene, ne poznah (Ps.100,4) ni kako, ni radi čega dođe, ni kako ode? Naprotiv, potpuno sam ravnodušan prema svemu tome, pošto jesam, i biću sav sjedinjen sa Bogom.
Ko se udostojio takvog duhovnog stanja, ima u sebi nastanjena, još za života u telu, samoga Boga koji ga uvek vodi u svim rečima, i delima, i mislima. Stoga takav čovek kroz unutrašnje ozarenje čuje u sebi kao neki glas koji mu otkriva volju Gospodnju, i postaje uzvišeniji u odnosu na svako ljudsko učenje. Kad ću doći i pokazati se licu Božijem (Ps.41,3)? Ne podnosim više plamen ove čežnje, već ištem besmrtnu lepotu, koju mi Ti, Gospode, dade pre no što sam pao u ovo blato!
No, zašto mnogo govoriti? Bestrasnik više ne živi sam, već u njemu živi Hristos, kao što veli onaj koji je srećno ratovao rat, završio trku i održao veru [pravoslavnu] (up. Gal.2,20; 2.Tim.4,7).
Carska kruna nije sastavljena samo iz jednog dragulja. Tako ni savršenog bestrašća nema ako smo makar i jednu jedinu vrlinu (bez obzira kako beznačajna izgledala) propustili da izvršimo.
Zamišljaj bestrašće kao nebeski dvorac nebeskog Cara: (1152) mnoge su obitelji unutar grada [5]; zid, pak, tog nebeskog Jerusalima jeste – oproštaj grehova. Brzo, braćo, da nađemo ulaz u bračnu sobu toga dvorca! Ako nas, (o, nesreće!) zadržava breme grešnih navika ili vreme koje smo proveli u grehu, onda se bar postarajmo da ne budemo lišeni kakve obitelji u blizini bračne sobe! Ako još hramljemo, ili smo posustali, potrudimo se na svaki način makar da se nađemo unutar zidova gradskih. Jer, ko ne uđe tamo pre no što nastupi kraj, bolje reći – ko ne pređe preko tog zida, moraće da se nastani u pustinji. Zbog toga se neko i molio, govoreći: Uz Božiju pomoć preći ću preko zida (Ps.17, 30). I drugi, kao od lica Božijeg, veli: Nisu li to gresi vaši, koji su se isprečili između vas i mene (Is.59,2)?
Razvalimo, prijatelji, bedem ove pregrade koji smo neposlušanjem na svoje zlo podigli. Uzmimo ovde razrešenje duga, jer, u adu nema nikoga ko bi nas mogao izlečiti. Ne bavimo se više ničim zemaljskim, braćo! Mi smo se upisali u ljude koji se ni o čemu zemaljskom ne brinu. Nema greha, nema vremena, nema bremena kojim bismo se mogli izgovoriti. Onima koji primiše Gospoda krštenjem ponovnog rođenja, Bog dade vlast da budu čeda Božija (Jn.1,12), rekavši: Počinite [od zemaljskih briga] i poznajte da sam ja Bog (Ps.45,11) i bestrašće! Njemu slava u sve vekove. Amin.

Blaženo bestrašće uznosi bedni um ljudski sa zemlje na nebo, i sa đubrišta strasti podiže ga, sirotog, a sveopevana ljubav čini da sedne sa načalnicima, svetim anđelima, sa načalnicima naroda Gospodnjeg.


NAPOMENE:

  1. Sveti Titoj. Rusi u svome prevodu ukazuju na prepodobnog Titoja, iz Izreka staraca, str., 327, st. 1.
  2. Sveti Antonije Veliki.
  3. Sveti Jovan Kolov (+ oko 430), jedan od najvećih egipatskih podvižnika, podvizavao se u Skitskoj pustinji, u severozapadnom Egiptu, oko 30 Kt od Nitrijske gore, i to kao učenik svetog Pimena (up. Žitije 27. avgusta), a potom učitelj svetog Arsenija Velikog (up. Nap. 12 uz Pouku XXVII). On se naročito istakao svojom velikom smirenošću. Za sobom je ostavio niz izreka koje su zapisali monasi njegove obitelji (up. Žitije svetog Jovana Kolova, 9. novembra).
  4. Sveti Jefrem Sirin (306-373), rodom iz Mesopotamije (Nizbis), istaknuti podvižnik i hrišćanski pisac. Pesnička duša, on nikada nije ulazio u filosofske spekulacije. Sva njegova dela zrače velikom toplinom i nadahnućem, nenasitom bogočežnjom i blagodatnom ljubavlju Božijom. Učestvovao na I Vaseljenskom saboru; za đakona ga rukopoložio sveti Vasilije Veliki. Pisao je mnogobrojna dela na sirijskom jeziku, u prozi i u stihu. Ostavio je divnu molitvu: Gospode i Vladiko života mog (up. Žitije 28. januar).
  5. Pod mnogim obiteljima, Ilija Kritski podrazumeva različite stupnjeve blagodati Božije (up. Shol. 8, sol. 1153 SD).
Ključne reči:

7 komentar(a)

  1. Pingback: Lepota – dar od Boga i plod podviga – Podvižnička slova

  2. Pingback: Sveti Jovan Lestvičnik: O STOMAKU, RĐAVOM GOSPODARU KOGA IPAK SVI VOLE – Manastir Vavedenje

  3. Pingback: Trpljenje i poslušanje svetih monaha (Sinajski čaj) – Podvižnička slova

  4. Olivera

    Predivno štivo!

  5. Boris Banovic

    Hvala Bogu i vama na ovom sajtu!

  6. Da se čovek zaplače od ovolikog smirenja.
    Slava Bogu dragom a i vama što nam ovo omogućiste.

  7. Predivno…

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *