LESTVICA

Sveti Jovan Lestvičnik
LESTVICA

Pouka XXIV

O KROTOSTI, PROSTOTI I BEZAZLENOSTI, KOJI SE NEMAJU PO PRIRODI NEGO SE STIČU, I O ZLOĆI

(980) Izlasku sunca prethodi svetlost zore. Tako je i krotost preteča smirenoumlja. Čujmo, stoga, samu Svetlost, kojim redom govori o tim vrlinama: Naučite se od mene, veli, jer sam ja krotak i smiren srcem (Mt.11,29). Prema tome, da bismo jasno mogli pogledati u sunce koje se rađa, prirodno je da moramo najpre biti osvetljeni izvesnom slabijom svetlošću. Nemoguće je, nemoguće je videti sunce, pre no što se pojavi svetlost zore, kao što pokazuje samo svojstvo pomenutih vrlina.
Krotost je nepromenljivo stanje duha, istovetno u poniženju kao i u počasti. Krotost se sastoji u tome, da se bez uzbuđenja, iskreno molimo za bližnjega, čak i kad nas vređa. Krotost je stena koja se uzdiže iznad mora jarosti. O nju se razbijaju svi valovi što naleću: sama ostaje nepokolebljiva. Krotost je podupirač trpljenja, vrata, ili bolje – majka ljubavi, podloga rasuđivanja: Naučiće (981) Gospod krotke putevima svojim (Ps.24,9). Ona je posrednik oproštaja, smelost u molitvi, obitalište Duha Svetog. Na koga ću pogledati, ako ne na krotkog i tihog (Is.66,2)?
Krotost je pomoćnik poslušvosti, vodič monaškog bratstva, uzda za jarosne ljude, presečenje srditosti, darodavac radosti, podražavanje Hrista, svojstvo anđela, okov za demone i štit od ogorčenja. U srcima krotkih ljudi počiva Gospod, dok je nemirna duša sedište đavola. Krotki… će naslediti zemlju (Mt. 5,5). Štaviše, oni će zavladati zemljom. Ljudi, pak, koji se stalno ljute, biće istrebljeni iz zemlje svoje.
Krotka duša je presto prostote, a gnevljiv um – tvorac zloće.
Blaga duša razume reči mudrosti: Gospod će voditi krotke na sud (Ps.24,9), ili bolje – na rasuđivanje.
Prava duša je drug smirenosti, a lukava – robinja gordosti.
Duše krotkih ljudi ispuniće se znanjem, a gnevljiv um je ukućanin mraka i neznanja.
Jednom se sretoše gnevljivac i pretvorica: u razgovoru njihovu ne beše mogućno naći ni jedne jedine prave reči. Otvoriš li srce prvome, naći ćeš besnilo; ispitaš li dušu drugoga, ugledaćeš zloću.
Prostota je jednoobrazno stanje duše, u kome se ne može pokrenuti nikakvim zloumljem.
Bezazlenost je vedro raspoloženje duše, slobodno od svake lukave misli.
Prvo svojstvo dečjeg uzrasta jeste prosta jednostavnost. Dok ju je Adam imao, dotle ni nagotu duše svoje niti rugobu tela svog nije video.
Lepa je i blažena i prostota koju neki imaju po prirodi, ali ne kao ona koja je uz veliki trud nastala pretvaranjem od lukavstva. Prva nas čuva od velike prepredenosti i mnogih strasti, a druga postaje uzrok najuzvišenijeg smirenoumlja i krotosti. Zbog toga i nagrada za prvu nije velika, dok je za drugu preslavna [1].
Svi mi koji bismo hteli da privučemo Gospoda k sebi, priđimo mu prirodno, kao učenici Učitelju, prosto i neizveštačeno, jednostavno i iskreno. Budući prost i nesložen, On hoće da i duše koje mu prilaze budu proste i neiskvarene.
Nigde se ne može sresti jednostavnost u kojoj ne bi bilo smirenja. Lukav čovek je lažni prorok, koji uobražava da po rečima može zaključiti o mislima, i po spoljašnjim postupcima o onome što je u srcu.
Poznavao sam pravedne ljude koji su se od lukavih naučili lukavstvu, te se zaprepastih kako su mogli tako brzo izgubiti svoje prirodno svojstvo i prvenstvo.
Koliko lako iskreni ljudi postaju lukavi, toliko teško lukavi ljudi mogu postati iskreni. Istinsko tuđinovanje, poslušnost i ćutanje, često su ispoljavali veliku moć, te preko očekivanja isceljivali i ono što je neizlečivo.
Ako znanje nadima mnoge (1.Kor.8,1), onda, naprotiv, neznanje i neukost u izvesnoj meri smiravaju. Postoje i slučajevi, mada retko, da se neki nadimaju iz neznanja.
Triblaženi Pavle Prosti jeste očigledan primer, pravilo i uzor blažene prostote: niko i nigde ne vide, niti ču, niti može bilo kad videti takav napredak u tako kratkom roku [2].
Prostodušni monah, poslušan poput neke stvari obdarene svešću, potpuno prebacuje svoje breme na pleća svog duhovnog oca. Životinja ne protivreči onome koji je vezuje: ni prava duša ne protivreči svome nastavniku. Ona ide za onime koji je vodi kuda on hoće, i ne ume da protivreči ni kada bi je poveli na klanje.
Čovek bez lukavstva je čista duša, onakva kakva je stvorena. Njegova duša se iskreno ophodi sa svima.
Iskrenost je neizveštačena misao, iskreno ponašanje i prirodna, nepripremljena reč.
Bog se naziva kako ljubavlju, tako i pravičnošću. Zato premudri Solomon u Pesmi nad pesmama kaže čistome srcu: Pravičnost te zavole (Pes.n.pes.1,3). A i otac njegov [kaže]: Blag je i pravičan Gospod (Ps.24,8). 0 onima, pak, što nose isto ime kao On, [prorok] kaže da se spasavaju, jer, veli: Onoga koji spasava pravične srcem (Ps.7,11); i opet: Lice Njegovo vide i poseti pravičnost duša ljudskih (Ps.10,7).
Lukavstvo je nešto suprotno iskrenosti. To je obmanuta misao, samozavaravanje promislom Božijim, lažno zaklinjanje, dvosmisleno izražavanje, prikrivanje stvarnih osećanja, bezdan prevare, sračunata laž, gordost koja je postala sastavni deo prirode, protivnik smirenosti, glumljenje pokajanja, bežanje od plača, neprijatelj ispovedanja, uporna svojeglavost, vinovnik padova, prepreka podizanju, pritvorni smeh pri podnošenju uvreda, nerazumna seta, pritvorna pobožnost, demonski život. Lukav čovek je đavolov imenjak i sagovornik. Stoga nas je Gospod i naučio da nazivamo đavola lukavim, kad govorimo: Izbavi nas od lukavoga (Mt.6,13).
Zloća je demonska znanost (bolje reći – nakaznost) [3]. Ona je izgubila istinu, premda to pokušava da sakrije od mnogih.
Licemerstvo je protivrečno stanje tela i duše, isprepleteno svakojakim mislima.
Pobegnimo sa litice licemerstva i od jame pokvarenosti, slušajući onoga koji kaže da će se lukavi istrebiti (984) i da će kao poljsko cveće uvenuti (Ps.36,9.2). Takvi ljudi su idealna paša za demone.
Teško je bogatima ući u Carstvo (Mt.19,23). Teško će i bezumni mudraci ući u prostotu.
Pad je često popravljao lukave, darujući im i protiv njihove volje spasenje i bezazlenost.
Učini sve kako bi izigrao svoju pamet [4]. Čineći tako, naći ćeš spasenje i pravičnost u Hristu Isusu, Gospodu našem. Amin.

(988) Ko se domogao ovog stupnja, neka bude spokojan: postavši podražavalac Učitelja Hrista, našao je spasenje.


NAPOMENE:

  1. Prvima je obećana zemlja, a drugima nebo (Mt.5,5; 3). V. salezijansko izdanje, II, 87. nota 9).
  2. Triblaženi Pavle Prosti: život prepodobnog Pavla opisan je ukratko u Paladijevom Lavsaiku (Nist. Laus. 28, Migne, R.G., 34, 1076-1084, ili u prevodu jeromonaha dr Justina, Bitolj, 1933, I, 65-71). Prema tim podacima, Pavle je bio seljak, zemljoradnik, „prekomereno bezazlen i prost“. On je bio oženjen nekom veoma lepom ali pokvarenom ženom. Kada jednom zatekne ženu u preljubi, napusti kuću i krene u monahe. Imao je tada oko 60 godina. Posle kraćeg lutanja od manastira do manastira, dođe do svetog Antonija Velikog, i postane njegov učenik. Obavljao je sa lakoćom sve, pa i najsurovije podvige, koje je vršio njegov učitelj. Zahvaljujući krajnjem smirenju i poslušanju, Pavle za kratko vreme dobije od Boga moć da izgoni demone. „Prost i neučen, ali potpuno savršen dušom“, on dostiže najviši stupanj vrline, tako da je i najstrašnije, glavne demone izgonio iz duša ljudskih. Poslednje godine zemaljskoga života proveo je u pustinji potpuno sam.
  3. Znanost (bolje reći nakaznost): igra reči, ne tako retka u Lestvici.
  4. Kako bi izigrao svoju pamet: misli se na odricanje od svake samovolje. Treba postati poslušan, i ne činiti ništa po svome nahođenju, bez saveta ili potvrde od strane duhovnog rukovodioca (up. Shol. 12, sol. 988 A).
Ključne reči:

7 komentar(a)

  1. Pingback: Lepota – dar od Boga i plod podviga – Podvižnička slova

  2. Pingback: Sveti Jovan Lestvičnik: O STOMAKU, RĐAVOM GOSPODARU KOGA IPAK SVI VOLE – Manastir Vavedenje

  3. Pingback: Trpljenje i poslušanje svetih monaha (Sinajski čaj) – Podvižnička slova

  4. Olivera

    Predivno štivo!

  5. Boris Banovic

    Hvala Bogu i vama na ovom sajtu!

  6. Da se čovek zaplače od ovolikog smirenja.
    Slava Bogu dragom a i vama što nam ovo omogućiste.

  7. Predivno…

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *