Кривични суд у Солуну осудио на 20 година затвора некадашњег игумана Методија манастира Есфигмен на Светој гори

Атина, 28. јануар 2017. године – Кривични суд у Солуну,  у одсуству, осудио је на 20 година затвора игумана Методија (Папаламбракопулоса) из „старог братства“ манастира Есфигмен на Светој гори и монаха Антипу за пружање отпора и употребу „молотовљевих коктела“ када су на све начине покушавали да  избегну избацивање из  манастира,  јула 2013. године. Монаси су и даље у опкољеном манастиру  и мало је вероватно да ће се предати властима.

Испоставило се да је ова Одлука суда без   преседана – никада раније Суд није  донео тако строге казне за коришћење „молотовљевих коктела“. „Молотовљеви  коктели“ су омиљено оружје грчких анархиста, и већина осумњичених се пушта на слободу одмах након хапшења, а они који се процесуирају, ретко када добију затворску казну дужу од два или три месеца. „Ново братство“ манастира Есфигмен  подржало је пресуду, наводећи да је донета на основу „здравог разума“.

Историја сукоба

Пре неколико година, суд по захтеву  црквених власти Свете Горе наложио је  најмање двадесеторици монаха  да напусте манастир и да манастир уступе „новом братству“ формираном  2005. године. Монаси „старог братства“, који  већ  пола века нису у заједништву са Васељенском  патријаршијом, одбили су  да напусте манастир.

Сукоб између  братства манастира Есфигмен и Цариградске патријаршије, под чијом јурисдикцијом је Света  Гора,  почео је 1965. године. Разлог за то је био сусрет између Васељенског патријарха Атинагоре и папе Павла VI, и даља сарадња са римокатолицима, коју су монаси Есфигмена сматрали  издајом  вере једног православног  патријарха. Преосталих деветнаест светогорских манастира подржали су формирање и именовање „легалног“ братства Есфигмена, од стране власти Свете Горе, чиме  су дотадашњи монаси „старог братства“  проглашени дисидентима  и требали су да напусте манастир, како би се у њега уселило „легално  братство“. Међутим, „бунтовни  монаси“ су одбили да напусте манастир – један од најстаријих на Светој Гори. Изграђен је у V веку, у њему се  чувају  свете мошти многих светитеља  а у  библиотеци манастира  има скоро 400 вредних  рукописа и осам хиљада књига.

У јулу 2013. године, дошло је  сукоба специјалних снага полиције Грчке и побуњених монаха. Монаси су пружили оштар  отпор када су покушали да их  иселе из манастира и спроведу у Кареју  (главни је град и средиште Аутономне монашке државе Свете Горе).  На полицију су тада бацали камење, молотовљеве коктеле, бакље.

Пресуда

На оптуженичкој клупи нашло се једанаест  људи, укључујући осам монаха.Суд је утврдио да је игуман Методије тај који је  распиривао насиље, монах Антипа се сматра кривим за подметање пожара, изазивање експлозија, складиштење и употребу  експлозива и незакониту употребу оружја и осудио их је  на по 20 година затвора. Одлука ступа на снагу одмах.

Осталих шест монаха, који се сматрају саучесницима, осуђени су на затворске казне, од четири месеца до максимално 10 година, и  њихов случај ће бити поново  испитан у жалбеном поступку.

Суд је ослободио тројицу који су, по њима, били присутни  јер су помагали монасима у обезбеђивању основних животних потреба.

Игуман Методије и монах Антипа нису били присутни на суђењу, заступали си их адвокати.  По овој пресуди монаси би требали бити одмах ухапшени и спроведени  у затвор.

Очекује се да ће овакав развој ситуације изазвати нову реакцију, јер се још увек не зна да ли ће монаси желети да се предају или ће и даље остати опкољени у манастиру. Свакако ова ситуација је без  преседана у историји постојања монашке републике -Свете Горе, и ако не постоји жеља осуђених монаха „бунтовног братства“ да се предају , није јасно како ће власти реаговати у складу са донешеном одлуком.

„Ново братство“

У међувремену,“ново братство“ манастира Есфигмен подржало је пресуду, наводећи да је донесена на основу „здравог разума“.

„Једна ствар је исповедање вере, а друга  то што су употребом експлозива починили тежак злочин. Једно је духовно несагласје, а друго непоштовање закона Свете Горе и државе“, наводи се у саопштењу објављеном на сајту грчке агенције „Ромфеа“.

„Нова братство“, изјавило је у вези са оваквим  развојем ситуације да је одлучило да још једном апелује  на људе „који су одлучили да наставе са неоснованим  запоседањем  манастира.“

„Позивамо их поново у љубави, као и 2005. године, у доба  када је наш први игуман био благословени отац  Хризостом. Приђите нам  са Духом Божјим. Братство и администрација манастира су спремни да прихвате сваког брата који долази са добрим намерама, и учиниће сваки напор да их врати (у службу). Све можемо решити  мирно и без фанатизма, како би смо заједнички допринели окончању дуготрајне,  узалудне  и безнадежне окупације манастирских просторија „- наводи се у саопштењу.

Претходно, по информацијама грчког сајта „Ромфеа“, 6. априла прошле године, суд у Солуну осудио је 14 монаха из манастира Есфигмен на 6 месеци затвора због „незаконитог заузимања манастирских зграда”. Игуман манастира  и осуђени монаси одбили су да се повинују одлуци суда и ако је била коначна и на њу није било право жалбе.

Али Син Човечији када дође, хоће ли наћи веру на земљи? (Лк 18,8).

Извор: ria.ru

Превод: „Православље живот вечни“

Save

22 Comments

  1. Бојан Кукавица

    Прогон Хришћана од Хришћана,који су мало попустили римокатоличкој секти.

  2. Dobrica Jovanovic

    Bicete gonjeni imena moga radi. Cuvaj te se da vas ko ne prevari. Cuvaj te se vukova u jagnjecoj kozi, jer ce pokusti da prevare i odabrane, ako bude bilo koguce. Atak i progon Pravoslavlja je danas eskalirao i jasan je kao sunce. Poslusnost je najveca vrlina. ALI! biti poslusan bratiji,roditeljima,komsijama starijim od sebe. To ne znaci ako ti komsija kaze zapali kucu svoju, da je zapalis…Kao i sto ovo cine sa monasima danas u Grckoj,Bugarskoj,Rumuniji,Srbiji…ciste SVE koji odbijaju da ih slede.(Vase je da se moli te, pazite na znakove, ne sledi te ih) Ova vremena danasnja su najopasnija , kqkva od postanka bila nisu. Ekumenizam je SMRT! dakle nema gore nista od toga…To je direktno odrizanje Gospoda i vencanje sa nepomjanikom! Sacuvaj Gospode i sakloni.AMIN!

  3. Mala napomena vezana za Svetog Maksima ispovednika,njegovi najveci protivnici bili su tadasnji zvanicni patrijarsi Aleksandriski i Carigradski,da njega nije bilo danas vise ne bismo imali pravoslavnu crkvu na istoku.Koliko su samo pokusavali da ga ubede da prihvati “ne bitne” cinjenice.Ziloti su zaista po mnogo cemu revnosni ne po razumu,ali da je bilo ljubavi u Patrijarhu carigradskom i njegovim episkopima rana se mogla odmah zaceliti.Nije dovoljno samo biti u pravu i spovesti odluke zbog kojih ce doci do raskola.Eto mi danas imamo u nasoj crkvi “ludog” episkopa Jovana Purica(to mu je dodelila zvanicna crkva).DA LI TREBA BITI SLEPO POSLUSAN?

    • Петар Јараковић

      Препоручујем Уредништву да не објављује коментаре који одишу мржњом и увредама.

  4. -(Како будеш судио ,тако ће ти се судити)!!! Толико векова поста ,искушења и молитве на Светој Гори и Богу хвала некаквога мира у православном свету,а сада када допустимо да нам паписти и сатанисти судбину кроје и технологијом желе да нас роб-отизују,чему можемо добром напредку да се надамо?Само једном… Вером у Бога да ће све брзо проћи и да је све ово искушење за све људе на Земљи!А многи ће отпасти од БОГА!-(Јер који верује у мене има живот вечни речеГоспод)!Дакле верујмо у Бога ,идимо у Цркве православне,исповедајмо се своме духовнику и причешћујсмо се бар једном месечно и када гот можемо говоримо у себи ”Господе Исусе Христе -Сине Божији,помилуј ме (греш)ног-ну!Амин.

  5. Nikola Mutavdzic

    Problem je sto se u Srbiji ucvrstio navijacki mentalitet. Za vreme Tita i Slobodana, a sada i Vucica. Mislim da je vise nego preterano reci da u Srbiji postoji dostojan naslednik svetog Maksima Ispovednika.

  6. Nikola Mutavdzic

    Петар Јараковић,

    ne bih mogao da kazem da su oni sami sebe pretvorili u ranu. Radije bih rekao da je Bog dopustio da oni budu vidljiva rana Crkve, da bi mi ostali strazili i bili osetljiviji na unutrasnje, nevidljive rane. Daj Boze da je ovaj raskol najveci problem sa kojim se Crkva suocava, daj Boze.

  7. Бранислав

    Христос посреди нас и јесте и биће !
    Помози Бог !
    Ја сам се већ јављао али рекох да Вам пренесем још нешто што сам чуо боравивши у манастиру Есфигмен 2006.године…за монахе тог манастира владика Николај НИЈЕ светитељ чак владику Николаја сматрају “новотарцем” зато што се ето дружио са инославнима а ни о ави Јустину у то време кад сам био нису имали неко мишљење, сметало им је то што је наводно цинцар (те ставове је групи у којој сам био изнео један од монаха Есфигмена иначе.монах Српског порекла)…ето…

  8. Ne treba nikome suditi, pogotovo jer su bili postavljeni tamo gde su kao pravoslavci. Sad ako su zaisli sa puta svoga, treba jih opomenuti, ali nikako im i suditi! Nismo mi rimo-katolici bre! Ako nisu u pravu umrece i zapustece, znace se – da li stvarno zalazimo mi danas kao takvi pravoslavni sa puta ili oni – nasa braca pravoslavna, koja stvarno salju cudne poruke na ne-hriscanski nacin na kojim zauzimaju nesto sto je od sve-pravoslavnog dobra.
    na istinu nisu oni bili odabrani da vode celokupnu zajednicu – padaju na poslusnosti? ili je stvarno nesto veliko cemu treba obratiti paznju – to je vecito pitanje; ali ako smem da iznesem svoju misao: ipak je poslusnost ispred svega! tesko je ljudima sto moramo da slusamo jedni druge; jer smo svi gresni! Molim da neko od svestenih lica nas prosvetli na temu, da se mi jadni ne sablaznjavamo – da li, ili sta je to sto je tu nasu bracu toliko namucilo da su morali tako zestoko da nas upozore?! fala!

  9. staro bratstvo niko ne moze izbacivati iz manastira jer je to glavno krsenje ljudskih prava a sve se to desava po antihristovom dopustenju , grcke vlasti su preterale kad su donele odluke da se monasi osude na toliku kaznu i izbace iz manastira is hs nika

    • Брате Игоре, никакво “антихристово допуштење” не постоји! Већ, само и искључиво, допуштење и воља Божија.
      У Цркви Христовој важе секуларна “људска права”, већ црквено и канонско устројство.

      • Измена: *не важе секуларна “људска права”

        • Lepo ste to objasnili brate u Hristu Petros i vi naceli kao temu brate Igore! Ako smem da primetim, iako bi Crkva Hristova trebala biti smerna i verna Nevesta Hrista “ONA” tj. sekularizovan crkva-posvetovnjacena jei nije verna Hristu svome Obrucniku, svome Nebeskom Zeniku! Ali verni znaju jer veruju istinito da ce Hristos istiniti Bog, jagnje Bozije i Sudija to R E S I T I na Stranom Sudu!
          A ja cu ovako”U cara Trajana velike usi, u cara Trajana velike usi, cara Trajana velike usi, cara Trajana velike usi…”

  10. Ко не зна, требао би да се упозна са чињеницом да братство Манастира Есфигмен (које припада тзв. Флоринском Синоду Јелинске “ИПЦ” :http://anti-raskol.blogspot.rs/2011/12/blog-post_7960.html) сво Васељенско/Канонско Православље сматра јеретичким и безблагодатним. Укључујући и Помесну СПЦ. Дакле, за есфигменце “зилоте”, наше Св. Причешће није Св. Причешће, наши Светитељи новојављени (Св. Пајсије, Порфирије, Јустин, Симеон Дајбабски итд.) нису никакви Светитељи јер припадаху “безблагодатној” Цркви.

  11. Nikola Mutavdzic

    Sveti Maksim Ispovednik je umro u tamnici. Odseceni su mu ruka i odsecen mu je jezik. Umro je tako sto je iskrvario. A u tamnicu su ga bacili “drugi hriscani”, koji su u tom trenutku imali podrsku svetovnih vlasti. Ova vest unosi ogromnu tugu i smutnju u ljudske duse.

    • Петар Јараковић

      Господине Мутавџићу,
      Прочитајте пажљиво још једном, бар житије Светог Максима Исповедника, па ће те видети да су ти “други хришћани” били одступници од учења “Свете саборне и апостолске цркве” Доводити у везу таквог витеза православља, или што је још горе, поредити га са непослушним и својеглавим, нема смисла. Зар Вам не изгледа фарисејски прављење раздора у Цркви, због нечег што није суштина. Сви расколници су , кроз историју Цркве, правили само рану на њој, али су себе у ране претворили.

  12. Бранислав

    да нисам био у манастиру Есфигмен одмах бих одреаговао негативно на ову вест..овако пошто сам их упознао..могу да кажем да је то браство у крајњем случају врло чудно а податак да их ниједан манастир на Светој Гори не подржава много тога говори..испада да су само они у праву..да ли је то баш тако ?!

  13. Петар Јараковић

    Ни Свети Марко ефески ни Свети Максим исповедник нису били “фанатични” (заслепљени) , већ просветљени Духом Светим и утврђени у истини “Једне свете, саборне и апостолске цркве”. Они су се неустрашиво борили за чување светих богоносних догмата, утврђених од светих отаца на васељенским саборима. Поредити њих са, са Цркви непослушним, уображеним и сујетним, није умесно. Није се плашио Свети Марко разговора са западним шизматицима, јер је на његовој страни била истина. Плашљиви су они који су несигурни у свом уверењу. Ваља и сада разговарати са њима, са оним истим аргументима које су убедљиво износили Свети Марко и Свети Максим исповедник. Хвала Богу имамо и ми Срби, а остале Православне цркве, достојне наследнике ових светих мужева. Будимо послушни својој Цркви и спокојни ако смо чврсто у њеној заједници. Чувајмо је најпре од себе, а и од туђих негативних утицаја, као што је и писање латиницом.

  14. тешко штиво за верујуће људе. Не треба судити, ни једној страни. Оставимо то Богу, а ми да се молимо да се добро све реши.

  15. Normalno da niko ne opravdava nasilne metode,upotrebu oružja,eksploziva i sl.Inače po kazivanju nekih uvaženih i uglednih jerarha grčke crkve,u toj državi je na sceni proces dekristijanizacije u društvu a i u strukturama vlasti i politike.Ipak taj manastir,kako bilo da bilo,je odraz i vapaj jednoga općeg stanja i dijagnostika trenutačnog pravoslavlja na svjetskoj razini.Ne podržavam njihove nasilne metode ali niti molitvene ekumenske cirkuse u Dubrovniku…Oba su velika problema,rekao bi,istog značaja i ranga…I od jednog i od drugog treba bježati kao “đavo od tamjana”…

  16. Kako li je “fanatično” izgledao sv. Marko Efeski u svoje vreme,ili još gore sv. Maksim Ispovednik u svoje. Čak i ako nisu u pravu oni su naša savest koja nam svedoči da se nešto ozbiljno dešava.Živu žabu ne možete skuvati u vrućoj vodi ali zato …!

  17. роса петровић

    јој, како је ово тешко читати, како је тужно…како је могуће да неко донесе одлуку за избацивање монаха, јел то нека нова мода? А шта ако су ти монаси у старом братству у праву? Ако време покаже да јесу били у праву?