Kњигa “Јермин Пастир” (2)

Питање:
Помаже Бог. Хвала на одговору, али нисам баш задовољан. Не могу тачно да се сетим начина на који су духови описани, јер сам књигу прочитао пре годину и по дана, али се сећам да су представљени као младе девојке за разлику од анђела који су представљени као младићи. Ови духови су показани као да имају своју свест, и једном приликом га је анђео оставио да са њима преноћи, а оне су му рекле да се према њима неће понашати као према женама него као према сестрама. Коментатор књиге се поставио према делу као да га је Јерма измислио да би сликовито изнео неке поруке, али јасно се види из неких детаља да је светац сва виђења имао (као на пример да у почетку приче није разумео, а касније јесте, или када му анђео прича чудну причу како је Господ слуга и сунаследник са Божијим сином – Светим Духом, и притом га назива најсветлијим анђелом, а свети Јерма га пита: “зашто Сина Божијег називаш слугом”) .
Борислав


Одговор:
Драги Бориславе, Из Википедије се може сазнати више о св. Јерми: Свети апостол Јерма је хришħански светитељ. Он је један од Седамдесеторице апостола. Спомиње се у посланици апостола Павла Римљанима (Рм 16, 14) . Пореклом је био Грк, али живео је дуго у Риму. Био је епископ у Филипопољу. Саставио је књигу Пастир за коју се у хришħанској традицији верује да је писана према откровењима анђела Божјег. Јерма је прво био богат човек, али је осиромашио. У хришħанској традицији помиње се и да му се једном на молитви јавио човек у белој одеħи и са штапом у руци, и рекао му да је он анђео покајања, који је њему послат до краја живота. Хришħани верују да му је тај анђео дао дванаест заповести: 1. веровати у Бога 2. живети у простоти и невиности, не злостављати и давати милостињу сваком ко проси 3. љубити истину и избегавати лаж 4. чувати целомудреност у помислима 5. учити се трпљењу и великодушности 6. знати да је уза сваког човека пристављен по један добар и по један зао дух 7. бојати се Бога и не бојати се ђавола 8. чинити свако добро и уздржавати се од сваког злог дела 9. молити се Богу из дубине душе са вером да ħе се молитва наша услишити 10. чувати се од туге, као сестре сумње и гнева 11. испитивати истинита и лажна пророчанства 12. чувати се од сваке зле жеље. Свети апостол Јерма је завршио је свој живот мученичком смрħу због вере у Христа. Српска православна црква слави га 31. маја по црквеном, а 13. јуна по грегоријанском календару Нешто више о свету духовних биħа можеш наħи на: http: //www.manastir-lepavina.htnet.hr/bica.html Иначе, Јерма је употребљавао метафоре по угледу на Свето Писмо. На пример, Соломон поручује: “Речи мудрости: сестра си ми, и пријатељицом зови разборитост. (Приче 7, 4.) И: ” Невиче ли мудрост и разум не пушта ли глас свој? Научите се луди мудрости и безумни уразумите се. Ја мудрост боравим с разборитошħу и разумно знање налазим! ” (При че 8, 1-12.) У псламу 98, 6 се каже: “Реке нека пљескају рукама; скупа горе нек се радују.” Нико због тога, никада није мислио да је мудрост некакав дух, различит од анђела, нити да реке и планине имају руке и да могу да тапшу, и т.д. Тако је анђео показао Јерми хришħанске врлине: веру, наду и љубав као три девојке, које су му и саме рекле да су то што јесу: хришħанске врлине. Једном речју, Хришħанство не познаје никакве духове, различите од демона и анђела. Таква митологија нема везе са Јеванђељем и Хришħанством. Међутим, у новија времена, због духовне неозбиљности наших дана, јављају се разни писци који све и свашта искомбинују, заголицају машту код неупуħених, напабирче разне примере са разних страна, тако да је потребно много труда и тумачења да се све објасни и поново повеже на прави начин. Друго питање: наше представе анђела и демона јесу символичне. Праву суштину анђела је људима за сада немогуħе “видети”, па су се анђели јављали људима (женама мироносицама, Пресветој Богородици, пророцима и т.д.) у облику младиħа с крилима, због чега се тако и представљају у иконографији. То је најближе што људским “језиком” можемо описати. Да анђели имају крила – то је чињеница. Али, каква су тачно и прецизно крила анђела, то ти нико жив на свету не може са сигурношħу објаснити и анализирати. Треħе питање: “И јави му се анђео Господњи у пламену огњеном из купине. И погледа, а то купина огњем гори а не сагорева… Викну га Бог из купине и рече… (Друга Мојс. 3, 2-4.) – Бог се није јавио КАО тај жбун, веħ се јавио ИЗ жбуна који је горео а није сагоревао. Оци кажу да је овај жбун који гори а не сагорева био праслика Богородице, која је примила Бога – Христа, а није сагорела од толике благодати. Поздравља те, о. Срба

Comments are closed.