NASLOVNA » BIBLIOTEKA, Vladika Nikolaj » INDIJSKA PISMA

INDIJSKA PISMA

 

INDIJSKA PISMA
 
PISMO 8
Sisodija piše svome bratu Ardžuni.
 
Selam, dragi moj Ardžuno.
Mnogo pisama poslao sam ti iz Evrope, a ovo je drugo što ti pišem iz Srbije. Ali od tebe nikad abera ni avaza. Šta je to s tobom? Da li si bolestan ili zdrav? Ako si bolestan, ne tražim izvinjenja; ako li si zdrav, ne primam opravdanja. Ti si uvek visoko mislio o Evropi, no valjda zato što nikad nisi bio u Evropi. Da si bio i video što smo mi videli, ti bi bio ili čovek pa promenio svoje mišljenje ili pak nečovek pa porekao iskustvo nas koji smo bili na licu mesta i videli. Jedno ti mogu preporučiti: moli se da naši bogovi, Devata, sačuvaju Indiju da se ne evropeizira. Dosta je i ova jedna Evropa kao trovačica sveta, dosta i bez Indije. Ako bi Indija postala drugom Evropom, drugom trovačicom sveta, onda te uveravam, da je blizu „Bramina noć“, smak vasione i povratak svega u nebiće, u haos i u spavanje bez sna.
Ali ja ni za trenutak ne gubim veru u Indiju. Naprotiv, ovde u Srbiji, u jednom nama sličnom narodu, ta mi se vera pojačala. Nigde u Evropi mi nismo primljeni s toliko iskrenosti i ljubavi kao među Srbima. Svaki Srbin nosi u sebi svesno ili polusvesno, jedan deo Indije bilo u svojim mislima ili u intuicijama ili u običajima, ili u sklonostima ili pak po gostoljublju i po ukusu prema lepome.
,,Mi Srbi smo jedan deo velike Indije“. Tako je počeo svoju reč Dr. Jevtim, indolog i naš prijatelj. To je bilo sinoć na jednoj akademiji priređenoj u prestonici u počast nas Indusa.
„Sudba nas je odvojila od Indije, još pre Hristova rođenja i uputila preko Evrope i prednje Azije na Balkan. No odvojeni fizički mi se nikad nismo odvojili duhovno od svoje prapostojbine Indije. Sanskritske reči, pa običaji, mistika, legende, poslovice, narodne bajalice, fantastične pesme o ljudima koji se u zmije i druge životinje pretvaraju – sve je to kod nas Srba sačuvano u nesravnjeno većoj meri nego kod ostalih indoevropskih naroda. Sama reč Srb porekla je sanskritskog i ne zna joj se tačno značenje. Značajno je i to da nijedan narod u Evropi (a možda i u celom svetu) nema r kao samoglasnik izuzev Indijana i Srba.
„No ja vam neću sada govoriti o Srbiji nego o Indiji našoj rasnoj pramateri.
„Indija je bogati majdan mističnog, socijalnog i filosofskog blaga. Mistika čovečanstva u smislu religioznom nigde u svetu nema tako praktičan značaj kao u Indiji. Tamo ljudi veruju u tri neobične stvarnosti i prema njima upravljaju ceo svoj život, lični i socijalni. Te tri mistične stvarnosti po verovanju Indijana jesu: Karma, Darma i Reinkarnacija. Karma je sudba, Darma je dužnost. Reinkarnacija je ponovno rođenje po smrti u novom telu, bilo ljudskom ili neljudskom.
„U društvenom pogledu indijsko čovečanstvo je podeljeno u četiri kaste: bramini, kšatrije, vajšije i mudre. Ovakav društveni stroj traje u Indiji hiljade godina bez promene i bez želje za promenom. Takav stroj ne bi se mogao tako dugo održati kad ljudi ne bi stalno mislili na smrt i na ono što će ih snaći posle smrti. I još, kad ne bi pomišljali na Karmu i Darmu. Karma, Darma i Reinkarnacija su kao jedan zatvoren trougao koji u Indiji opredeljuje sve, objašnjava sve i uspokojava sve. Bramin u ovom veku može se posle smrti javiti kao šudra a šudra kao bramin, car kao prosjak a prosjak kao car. Time se uspostavlja pravda i time se stvara pomirenje sa svojim stanjem i položajem u jednom veku čovečijem. Evropa, ateistička Evropa, koja niti misli o smrti ni o onom što će doći posle smtri, buntuje se i traži ostvarenje potpune pravde za svakoga u kratkom vremenu od rođenja do smrti jednog čoveka i jednog pokolenja. Njen metar nije metar nego milimetar. Pa mereći sve milimetrima, ona se buntuje, huče, viče, okreće, prevrće, i pada iz jame u jamu.
„U pogledu filosofskom Indija je bogatija raznim pravcima i sistemima od svih ostalih misaonih naroda ukupno uzetih. Sve što ljudi kao ljudi, bez Božjeg otkrovenja, mogu smisliti i domisliti svojim razumom i svojom maštom, smišljeno je i domišljeno od indijskih mudraca. Nema filosofije u svetu koja ne bi imala bar svoga korena ako ne i potpunog izražaja u Indiji. To je topla i plodna materinska utroba, koja je rodila sve što se može roditi, od uzvišenog do nakaradnog. Samo je Bog jedini mogao otkriti ljudima nešto novo što ljudi u Indiji svojim umom nisu mogli dostići. I Bog je zaista otkrio čovečanstvu nešto novo, otkrio je Radosnu vest kroz Isusa Hrista. No o tome ćemo se drugi put i na drugom mestu razgovarati. Mogu vam samo reći, da i materijalistična filosofija indijska, poznata pod imenom Sankija, nije manje duhovna od najduhovnijih filosofija evropskih.
Potom je Dr. Jevtim rekao:
„Niko od evropskih naroda nije toliko pozvan da razume Indiju niti da joj pruži ruku bratstva i prijateljstva kao srpski narod. Bez ikakvog političkog, ekonomskog ili ma kakvog vidljivog i materijalnog interesa, mi večeras pozdravljamo veliku Indiju kao našu najbližu rođaku na kontinentu azijskom. Pred licem njenih čestitih sinova koji su nam ukazali čast svojom posetom, mi joj želimo svako dobro od Boga, i svaku sreću, prvo njoj pa nama. Jer ako mi Srbi, kao njeni maleni deo, po nekoj Božijoj sudbi, na ovome stpašnom raspuću i ograšju svetskom, i na ovom mostu između Evrope i Azije i padnemo, neka Bog blagoslovi Indiju, našu majku po krvi i jeziku, da primi iz naših ruku barjak borbe za večnu istinu Božiju.“
Ovo su plamenovi a ne reči, moj brate Ardžuna. Čitaj ovo i daj drugima neka čitaju. Mi smo grešili što smo gledali samo u takozvane velike narode sveta a ne u male. Ali i Višnu često govori kroz male a ne kroz velike. Znaš kako se našem velikom filosofu Sankari javio bog Šiva u vidu prosjaka[1]. Ne prezirimo malo da bi došli do velikog. Pročitaj ovo našoj majci i pokloni joj se do zemlje kao boginji u moje ime.
 
Ljubeći te brat Rama
 


 
NAPOMENE:

  1. Šiva kao i svi mitološki bogovi indijski javljao se ljudima bezbroj puta. Jednom se on javio i velikom filosofu Sankari. Kad je Sankara posle kupanja u Gangu izišao na obalu, neki pijani šudra teturajući se dodirne se njega. A baš dodir je strogo zabranjen između šudra i viših kasta. Rasrđen filosof počne vikati na pijanog šudru kako se smeo usuditi da ga dotakne. Tada šudra u odgovoru kaže Sankari, kako je jedan i isti duh života u svim bićima i kako ceo život svih bića predstavlja Jedinstvo. Sankara je bio zadivljen slušajućn šta mu jedan pijan čovek iz najnižeg staleža govori. Utom najednom umesto pijanog šudre obre se pred filosofom sam bog Šiva, i filosof mu padne pred noge n pokloni se.
Ključne reči:

Jedan komentar

  1. Zahvalnost za ovakav Blagoslov.

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *