NASLOVNA » BIBLIOTEKA, Vladika Nikolaj » INDIJSKA PISMA

INDIJSKA PISMA

 

INDIJSKA PISMA
 
PISMO 33
Bramin Somadeva iz Bombaja piše Pandit Gauri Šankari u Srbiju.
 
Šri Kršna šaranam mama. Om.
Tvoja obožavana supruga gospođa Indumati nenadmašna u poznavanju svetih Veda moja je gošća, kao što ti je pisala. Mnoge časove proveo sam s njom u razgovoru o svemu onome što Vede uče. Osećao sam nasladu kao da s tobom razgovaram. Tvoj sjajni sin Anuširvana – neka ga bog Kršna zaštiti od svih zlih duhova, od pakosnih buta – u svemu je odblesak tvoga sjaja; samo nikad nije imao strpljenja da dugo sluša svete razgovore između mene i svoje umne majke. I još bi nas stalno prekidao i prosto zbunjivao nekim svojim neobičnim pitanjima. Gospođa Indumati smatrala je, da se takvim pitanjima vređaju bogovi. Zato je hodala po svima pagodama u ovom gradu i u okolini i prinosila kadove i žrtve umilostivljenja. Da se razjareni bogovi ne bi osvetili Anuširvani. Molim te, nemoj se zbog ovoga uznemiravati. I nemoj ovo uzimati suviše tragično kao što to čini gospođa Indumati. Ona bi htela, da deca budu staložena i čvrsta u veri kao mi stariji. Ali to ne biva.
Ovih dana posetio nas je čuveni doktor Kakusanda sa Cejlona. Ti se sećaš: to je onaj lekar, koji je proučio medicinu evropsku u Nemačkoj i u Engleskoj, i tamo dobio doktorsku diplomu. No docnije on je odbacio svu evropsku medicinu kao lažnu i štetnu pa zasnovao sasvim originalnu indijsku medicinu na osnovu naše narodne prakse u lečenju svih bolesti. On je dokazao, da je indijski narod kroz iskustvo od hiljade godina pronašao lekove od svih bolesti na ljudima i na životinjama. Sabrao je te lekove, od korenja, kora, sokova, trava, semenja, minerala, razne krvi i mnogo što šta drugo, i počeo je lečiti. Ubrzo se pročuo kao lekar nad lekarima u velikoj Indiji. A kad se preselio na Cejlon tamo je dočekan kao neki vladar. U njega se na Cejlonu gleda kao na nekog čudotvorca. Ali on ne leči samo prirodnim lekovima, nego i misterijama verskim. On je budist, i to krajnji i nepomirljivi. Za njega postoji samo jedna istina i jedan put, a to je budizam. Kao što znaš Cejlon je sada ognjište budizma. Na tom ostrvu sačuvan je i jedan zub Gautame Bude. Dr. Kakusanda šalje sve svoje pacijente da celivaju taj zub. Preporučuje im meditaciju i askezu budističku. Uverava ih da će ozdraviti, ako budu pored lekova pročitali i Upanišade. Nas bramaniste izobličava kao neznalice. Još jače napada na Islam. A o hrišćanstvu ne može ni da govori bez grčeva od mržnje i gnušanja.
Svi smo ga mi slušali sa pažnjom i velikim interesovanjem, ali ne i sa odobravanjem. Iz njega izbija jarosni duh sektaški. I pravo da ti kažem ja sam osećao neko zadovoljstvo što je budizam propao u velikoj Indiji i odseljen na Cejlon, u Tibet i u carstva žutih naroda. I ovo malo što ga ima u našoj Indiji, ne bi ga bilo, da ga u svoje vreme nije štitio car Asoka kada se i sam bio privoleo Budizmu.
Mladi Anuširvana slušao je ovog budističkog fanatika najpre sa raširenim očima, potom je počeo da drema, i najzad se glasno nasmejao i izašao. Gospođa Indumati ga je zbog toga ukorela i rekla mu: mi smo gosti u ovoj kući, pa moramo poštovati one koje naš domaćin poštuje.
Ali ovde nije kraj priče o doktoru sa Cejlona. Preko moga praga stupio je iznenadno čuveni monah bikšu Kumara Ram. I moja priča dobija dramatičniji obrt i novo poglavlje. No o tome u drugom pismu, koje će zajedno sa ovim prvim ploviti k tebi istim brodom.
 
Tvoj prijatelj Somadeva

Ključne reči:

Jedan komentar

  1. Zahvalnost za ovakav Blagoslov.

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *