NASLOVNA » BIBLIOTEKA, Knjige i izabrani članci » HRAM SVETOG ARHIĐAKONA STEFANA-UMETNOST I ARHITEKTURA

HRAM SVETOG ARHIĐAKONA STEFANA-UMETNOST I ARHITEKTURA

 
Protojerej – stavrofor Srboljub M. Miletić

HRAM SVETOG ARHIĐAKONA STEFANA
UMETNOST I ARHITEKTURA

 
LIKOVI I SCENE
 
Likovi nisu slikani ekspresionistički ili širokim potezima, nego, od početnog hladnog do završnog toplog tona, rađeno je sitnim potezima četkice. Prilikom izrade likova uočava se korišćenje glikazmosa – hladnog tona, koji se inače, retko koristi.
Na pojedinim scenama, koje su bliže gledaocu, umetnik je gotovo podjednako tretirao ikono-grafiju i freskopis, što se posebno vidi na haljinama koje su dosta obrađene. Tu uglavnom raspoznajemo 6 do 8 valera[1] koji se kreću od najtamnijih, preko srednjih, pa do najsvetlijih tonova. Znači da je svaka haljina obrađena 6 do 8 puta u raznim nijansama boje. Ovo bogatstvo palete svedoči, kako o slikarevoj umešnosti, tako i o njegovom trudu na ovom živopisu.
 

U donjem delu hrama, iznad stasidija – stolica, nalaze se dopojasne figure, tzv. slavske ikone, a iznad njih, na plafonu, koji je ustvari pod galerije, nalaze se scene iz Jevanđelja. Zatim, u gornjem delu naosa, između bočnih galerija, su uobičajene scene Novozavetnih događaja ili velikih praznika. Svodovi bočnih galerija na spratu oslikani su scenama iz žitija Srba svetitelja.
Divno osmišljena arhitektura hrama omogućila je da imamo (kao kod Rusa) gornju i donju crkvu. Te dve crkve je trebalo objediniti, spojiti u jednu celinu.
Između stubova na zidovima galerija, iznad i iza središnjeg skupa svetih srpskih vladara i vladarki, vide se medaljoni Srba svetitelja sa nekoliko njihovih izobraženih žitija. Ovi sveti se scenski, istorijski i smisaono sasvim lepo uklapaju među likove svetih srpskih vladara, jer dolaze iz krajeva, oblasti i država, kojima su ovi sveti kraljevi i kraljice upravljali.
Posmatrano odozdo, iz lađe crkve, moguće vizuelno „kritično mesto“ predstavljaju sami lukovi između stubova na galeriji. Da je na njima bila naslikana uobičajena ornamentika, utisak bi bio drugačiji, verovatno prenatrpan. Međutim, pozlata unutrašnjih površina zidnih lukova među stubovima ne samo da ne odvlači pogled, već oplemenjuje i obogaćuje opšti utisak, potpuno se uklapajući u skladni kolorit hrama.
 


 
NAPOMENA:

  1. Valer – količina svetlosti u jednoj boji.

Jedan komentar

  1. Blazena Stojna Monahinja Jefimija moli Gospoda Boga za nas.

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *