NASLOVNA » BIBLIOTEKA, Knjige i izabrani članci » HRAM SVETOG ARHIĐAKONA STEFANA-UMETNOST I ARHITEKTURA

HRAM SVETOG ARHIĐAKONA STEFANA-UMETNOST I ARHITEKTURA

 
Protojerej – stavrofor Srboljub M. Miletić

HRAM SVETOG ARHIĐAKONA STEFANA
UMETNOST I ARHITEKTURA

 
SEVERNA (LEVA) PEVNICA
 
Kompozicija Silazak u ad u severnoj pevnici prikazuje Hrista koji oslobađa duše ljudi iz ropstva adovog, kao što i molitva svetog Jefrema Sirina, koja se čita na svakoj Liturgiji, kaže: „U grobu telesno, u adu s dušom kao Bog, u Raju s razbojnikom, i na Prestolu bio si Hriste, sa Ocem i Duhom, sve ispunjavajući, Bezgranični.“
O tome sveti otac Justin govori: „Spasiteljev silazak u ad, mesto u kome su boravile duše svih ljudi koji su živeli i pomrli do njegovog dolaska u ovaj svet, bio je prirodan, neophodan i logičan. I Spasitelj je sišao u ad svojom čovečanskom dušom, i to sišao dok je telo njegovo ležalo u grobu mrtvo. Svoj silazak u ad Spasitelj je propratio svojom propoveđu onog istog Jevanđelja koje je propovedao na zemlji. Jer isto Jevanđelje važi za sva ljudska bića u oba sveta: i u ovom svetu zemaljskog života i u svetu smrti – adu. Isto Jevanđelje i isto spasenje. Apostol Petar jasno veli da je Spasitelj propovedao dušama u adu svoje Jevanđelje spasenja.[1] Silazak Bogočoveka Hrista u ad znači uništenje smrti, pobedu nad adom i đavolom, i vlast nad njima. To pokazuju reči apostola Jovana, da Gospod Hristos ima ključeve od ada i smrti.[2] Ad u koji je Gospod sišao, u kome su boravile i pravedne duše, označavacarstvo smrti, žilište u kome se osećala ona tuga, nemoć, bol i žalost, koji su bili ovladali ljudskom prirodom zbog greha. Spasonosna sila Gospoda Hrista prostire se i na sav zagrobni život. To svedoči sveta pesnička misao Crkve: ‘Kada Gospod Hristos bi raspet, đavo bi svezan, i smrt bi umrtvljena, a duše koje su u adu bile držane, oslobodiše se uza.'[3] Kao jedini moćan i silan, Hristos opleni ad, i sve osmrćene podiže sa Sobom, uništivši silom krsta strah od osude.“[4]
Hristos pred Pilatom i Raspeće Hristovo se nalaze u srednjem delu, a ispod pevničkog prozora u sredini je Put mučeništva (lat. Via Dolorosa), čime je umetnik našao divan način i mesto da poveže gornje dve scene.
 

Scene u svodu severne pevnice


Likovi svetitelja u severnoj pevnici
 
Zapadno od izlaznih vrata, u redu slavskih ikona leve pevnice predstavljeni su Sv. Vasilije Ostroški, sv. Nikola, sv. Sava.
 
Istočno od izlaznih pevničkih vrata su Sv. Petka, sv. Sisoje Veliki i sv. Trifun.
 


 
NAPOMENA:

  1. 1. Pet. 3, 19; 4, 6.
  2. Otkr. 1, 18; sr. Ef. 4, 8.
  3. Sreda, na jutrenju, sjedalni (Glas 7, Osmoglasnik).
  4. Sv. Justin Ćelijski, Tajne vere i života, Osnovno bogoslovlje, Krnjevo 1985.

Jedan komentar

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *