NASLOVNA » BIBLIOTEKA, Osnovi pravoslavlja » Dogmatika Pravoslavne Crkve – Tom III (drugi deo)
Dogmatika Pravoslavne Crkve – Tom III (drugi deo)

Dogmatika Pravoslavne Crkve – Tom III (drugi deo)

CRKVA – BLAGODATNA ZAJEDNICA

Svete Tajne

 

Sveta Tajna Krštenja

 

Krštenje je sveta tajna ohristovljenja, obogočovečenja, i kroz to otrojičenja: krštavani se vascelim bićem svojim oblači u Gospoda Hrista, doživljujući Njegovu smrt i vaskrsenje: sav se predaje Gospodu Hristu. i prima vascelog Gospoda Hrista, postaje sutelesnik Hristov, uckrvenjuje se i ocrkvenjuje se, i sve Bogočovekovo Crkvom postaje njegovo.[1] Bogoliko biće čovekovo u svetom krštenju dobija sav besmrtni program svoga života: živeti u Gospodu Hristu i večno doživljavati sebe kao hristoliko biće, i neprekidno ispunjavati sebe božanskim silama Bogočovekovim. Od trenutka krštenja počinje hrišćaninov život u Crkvi, život ucrkovljenja i ocrkovljenja, život blagodatno dobrovoljnog ohristovljenja sebe pomoću svetih tajni i svetih vrlina. Sav potonji život hrišćaninov je umnožavanje talanata, dobijenih u svetom krštenju. Krštenjem se postaje živi hram Presvete Trojice; sav život se odvija od Oca kroz Sina u Duhu Svetom. U hrišćaninu rade sve blagodatno-vrlinske sile, koje ohristovljuju, otrojičuju, ocrkvenjuju njegovo biće, te čovek, taj bogozdani potencijalni bogočovek postaje kroz Bogočoveka u Crkvi blagodatni bogočovek. Sve i u svemu Hristos, to je cilj i program hrišćaninova života i u vremenu i u večnosti.[2]

Krštenje je sveta tajna u kojoj se čovek kroz trostruko pogruženje u vodu u ime Oca i Sina i Svetoga Duha očišćava od svih grehova, umire za greh i grešni život i ponovo rađa u duhovni, sveti život radi ohristovljenja i otrojičenja. Krštenjem se ljudsko biće osutelesničuje Bogočovečanskom telu Crkve i postaje hrišćanin.[3] Po reči Spasiteljevoj: Ako se ko ne rodi vodom i Duhom, ne može ući u Carstvo Božije.[4] U svetoj vodi krštenja čovek se očišćuje od svega grešnog i preporađa Duhom Svetim. Ako je dete, očišćuje se od praroditeljskog greha; ako je pak odrastao, očišćuje se i od ličnih grehova.

Tajnu krštenja ustanovio je sam Spasitelj kada je po vaskrsenju Svom dao apostolima zapovest: Idite i naučite sve narode, krsteći ih u ime Oca i Sina i Svetoga Duha.[5] On je primerom Svojim osvetio krštenje, primivši ga od Jovana. Tajna krštenja se može izvršiti nad svakim koji ima veru a kaje se za svoje grehe. To se vidi iz reči samoga Spasitelja i svetog apostola Petra. Spasitelj veli: Koji uzveruje i krsti se, spašće se,[6] a apostol Petar: Pokajte se, i da se krstite svaki od vas u ime Isusa Hrista za oproštenje grehova: i primićete dar Svetoga Duha.[7] Zato odrastao ispoveda pri krštenju svoju veru čitanjem Simvola vere. Α kada se krštavaju deca koja nisu u stanju da ispovede svoju veru, onda to umesto njih, i za njih čini kum čitajući Simvol vere. Zato kum i prima na sebe obavezu da svoje kumče, kada odraste, nauči istinama vere i pobožnom životu.

U obredu tajne krštenja najvažnija je radnja trostruko pogružavanje u vodu onoga koji se krštava, pri čemu sveštenik izgovara reči: Krštava se sluga Božji (kaže se ime koje je kum namenio) u ime Oca — amin, i Sina — amin, i Svetoga Duha — amin. Ovo pogružavanje označava sahranjivanje starog i vaskrsavanje novog čoveka, jer pretstavlja Spasiteljevu smrt i vaskrsenje.[8]

Krštenje se ne ponavlja, jer je ono duhovno rođenje; i kao što se čovek jedanput rađa, tako se jedanput i krsti. Zato je i rečeno u Simvolu vere: Ispovedam jedno krštenje.

Pravo da vrše svetu tajnu krštenja imaju episkopi i sveštenici, kao naslednici svetih Apostola. U krajnjoj nuždi krštenje mogu obaviti đakoni pa i laici. U takvom slučaju, krštavani se triput pogružava u vodu, pri čemu se izgovaraju reči: Krštava se sluga Božji (ime) u ime Oca — amin, i Sina — amin, i Svetoga Duha — amin. Ako ovako krštena ličnost ostane u životu, sveštenik dopuni krštenje vršeći ceo obred krštenja sem trostrukog pogružavanja.

 


NAPOMENE:

[1] Gal. 3, 27; 4, 19; Rm. 6, 3—23; 13, 14; 8, 29; Kol. 3, 10—11

[2] Kol. 3, 11.

[3] Ef. 3, 6.

[4] Jn. 3, 5.

[5] Mt. 28, 19.

[6] Mk. 16, 16.

[7] D. A. 2, 38.

[8] sr. Rm. 6, 3—23.

 

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *