NASLOVNA » BIBLIOTEKA, Osnovi pravoslavlja » Dogmatika Pravoslavne Crkve – Tom III (drugi deo)
Dogmatika Pravoslavne Crkve – Tom III (drugi deo)

Dogmatika Pravoslavne Crkve – Tom III (drugi deo)

CRKVA – BOGOČOVEČANSKO PREDANJE
Crkva na svom Bogočovečanskom putu

 

Sve tajne svih svetova u Bogočoveku

 

Sve tajne čovekova bića, i svih vidljivih i nevidljivih bića što su u njemu i oko njega, u vremenu i u večnosti, kazuju sebe čoveku jedino kroz učovečenog Boga Logosa — Bogočoveka Gospoda Isusa Hrista. Kazuju i pokazuju da su one i vremensko i večno blaženstvo za biće ljudsko jedino doživljavane čovekom u Bogočovečanskom telu Crkve Hristove kroz svete tajne i svete vrline bogočovečanske. Sveti Maksim bogomudro blagovesti: Mi smo udovi i telo i punoća Hrista Boga —πλήρωμα τοΰ Χριστοϋ τοΰ Θεοϋ— koji sve ispunjava u svemu, vozglavljivani po, pre svih vekova skrivenom cilju u Bogu i Ocu, kroz Sina Njegovog i Gospoda Isusa Hrista Boga našega. Jer tajna, sakrivena od vekova i naraštaja, sada se javi kroz istinsko i savršeno očovečenje Sina i Boga, koji je po Ipostasi prisajedinio Sebi nerazdeljivo i nesliveno našu prirodu, i nas Sebi priljubio kroz naše i od nas uzeto Svoje sveto, umno i logosno i oduhotvoreno — έψϋχωμένης (= dušenosno, dušeimano) telo, kao kroz prvinu, i udostojio nas da jedno i isto budemo s Njim po Njegovom čovečanstvu. Jer smo na to predodređeni pre vekova da budemo udovi tela Njegova, i On nas sausklađuje Sebi i povezuje sa Sobom u Duhu poput duše s telom, i vodi nas u meru duhovnog uzrasta Njegove punoće. Time On pokaza da smo mi radi toga sazdani, kao i predvečni sveblagi cilj Božji ο nama. Pri tome ovaj cilj nije pretrpeo nikakvo preinačenje u sebi, a ispunjen je međutim uvođenjem jednog drugog novijeg načina. Jer je trebalo, s jedne strane, da Bog koji nas je stvorio Sebi sličnima (posedovanjem u sebi tačnih obeležja Njegove dobrote kroz zajedničarenje). i koji nas je pre vekova naznačio da u Njemu budemo i dao nam sredstvo koje nas vodi tom sveblaženom cilju kroz dobru upotrebu prirodnih sila, a pošto je, c druge strane, čovek dobrovoljno odbacio ovo sredstvo zloupotrebom prirodnih sila, te da on ne bi bio daleko otuđen od Boga, trebalo je umesto ovoga sredstva primeniti drugo sredstvo, čudesnije i bogopriličnije, i to utoliko ukoliko je nadprirodno više od prirodnog. To jeste tajna najtajanstvenijeg dolaska Božjeg k ljudima, kao što svi verujemo. Jer božanstveni Apostol veli: da je prvi Zavet bio bez mane, ne bi se drugome tražilo mesta.[1] Nema sumnje, svima je jasno da je tajna, koja se u Hristu zbila na kraju veka siguran i očigledan dokaz i ispunjenje onoga što je u početku veka promašeno u praroditelju.[2]

 


NAPOMENE:

[1] Jevr. 8, 7

[2] Ο teškim mestima — Περί διαφ.άπορίων; Ρ. gr. t. 91,col. 1097A—D.

 

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *