NASLOVNA » BIBLIOTEKA, Osnovi pravoslavlja » Dogmatika Pravoslavne Crkve – Tom III (prvi deo)
Dogmatika Pravoslavne Crkve – Tom III (prvi deo)

Dogmatika Pravoslavne Crkve – Tom III (prvi deo)

EKLISIOLOGIJA – UČENJE O CRKVI
Crkva, Svetajna Hristova – Blagovest o Crkvi i životu u Njoj

Vera – „dar Božji“. Vera i dela.

 

Da te veličina dobročinstava, blagovesti Sveti Zlatoust, ne bi pogordila, pogledaj kako te sveti apostol smirava govoreći: „Blagodaću ste spaseni“. Ali, da ne bi uništio i tvoj udeo u tome, on dodaje i ono što se zahteva od nas: „kroz veru“. Zatim, kao da te ponovo uništava, on kaže: „i to nije od vas“. I vera, veli on, nije od vas: jer da Hristos nije došao, jer da nas On nije pozvao, kako bismo mogli poverovati? Rečeno je: Kako će poverovati, ako ne čuju?[1] Tako, ni vera nije nešto naše: „dar je Božji“. Vera, veli sveti apostol, nije dovoljna za spasenje; ali da nas ne bi spasavao bez ikakvog našeg učešća, Bog zahteva od nas veru. Rekao je da vera spasava, ali ne sama po sebi nego Bogom; Bog hoće, i vera spasava. No reci mi, kako spasava vera bez dela? Ona sama jeste dar Božji, „ da se niko ne bi pohvalio“, nego da bi svaki bio zahvalan blagodati. Znači li onda, upitaćeš ti, da je apostol zabranio opravdati se delima? Nipošto, nego on samo kaže da dela nikoga ne opravdavaju; i to kaže radi toga, da bi pokazao blagodat i čovekoljublje Božje. Bogne odbacuje one koji imaju dela, nego one koji bi i sa delima poginuli on spasava blagodaću, tako da posle toga niko nema prava da se hvali[2].

„Blagodaću ste spaseni“, blagodaću koja je kroz veru. „I to nije od nas“[3]. Od nas je vera, ali je i njen uzrok Bog. Jer da se On nije ovaplotio, kako bismo mogli verovati? Jer je rečeno: „kako bi verovali, ako ne čuju?“ Zato sveti apostol i naziva veru delom Božjim. Ivera je još zato dar Božji što ona sama po sebi — καθ’ εαυτήν— ne može spasavati kada Bog ne bi hteo da kroz veru spasava. Tako dakle, naše verovanje jeste dar Božji, i spasenje verom takođe je dar Božji.

„Ne od dela, da se niko ne bi pohvalio“. Ne što Bog ne bi hteo da spasava delima, nego što se niko ne može spasti delima sem kroz veru. Stoga, pošto se niko ne može spasti delima, neka se i ne hvali.[4]

 


NAPOMENE:

[1] Sr. Rm. 10, 14.

[2] tamo, col. 33—34.

[3] Ef. 2, 8.

[4] Ikumenije, tamo, ad loc.; col. 1192 V S.

 

2 komentar(a)

  1. Šta je to pliroma

  2. Pliroma ili punoća božanskog.

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *