Догматика Православне Цркве – Том III (први део)

ЕКЛИСИОЛОГИЈА – УЧЕЊЕ О ЦРКВИ
Црква, Светајна Христова – Благовест о Цркви и животу у Њој

Философија по Богочовеку

 

Вера Цркве Христове има своју посебну философију, богочовечанску философију. Стога свети апостол упозорава хришћане следећом благовешћу и заповешћу: “Чувајте се да вас ко не зароби философијом и празном преваром, по казивању људском, по стихијама света, а не по Христу”[1]. У нашем човечанском свету постоје у ствари само две философије: философија по човеку и философија по Богочовеку. То су два схватања света, два гледишта на свет. У једној је све и сва — човек, у другој — Богочовек.

Философија по Богочовеку није друго до Еванђеље Богочовеково. А шта сачињава Његово Еванђеље? Он сам, и све Његово: Његов живот, Његово учење, Његова смрт, Његово васкрсење, Његово вазнесење, Његова Црква. Све се из Њега изводи, и све на Њега своди. Он Еванђеље чини Еванђељем. Јер је Он његово живо оличење и савршено остварење. Све што сачињава благовест за људско биће, у Њему је потпуно оваплоћено и човечански остварено. Најмучнија питања људскога духа Он је решио божански савршено и човечански стварно, и тако сваку нашу муку претворио у благовест. Највећу муку рода људског, смрт, Он је васкрсењем Својим претворио у благовест, јер нам је свима пропутио пут у бесмртност и живот вечни, и тако решио најмучнији проблем бића људског, проблем живота и смрти. Мучни проблем добра и зла Он је решио Својим Богочовечанским животом: све што је учинио представља једино истинско бесмртно и вечно добро у човечанском свету; а зло је све што није од Њега, ишто је против Њега. Нерешиво питање људског сазнања: “шта је истина”? Он је решио конкретно и реално: показао је и доказао да је у Њему оваплоћена и оличена сва божанска Истина. Стога и постао непогрешиво мерило Истине. Тек од Њега и Њиме ми људи јасно знамо шта је истина а шта лаж у нашем човечанском свету. А проблем Бога и човека? Једини Он је решио савршено и завршно: у Себи Богочовеку показао је јединог истинитог Бога и јединог истинитог човека, те знамо шта је прави Бог и шта је прави човек. И тако сва питања редом налазе своје логосно и благовесно решење у оваплоћеном Богу Логосу.

 


НАПОМЕНЕ:

[1] Кол. 2, 8.

 

2 Comments

  1. Плирома или пуноћа божанског.

  2. Шта је то плирома