NASLOVNA » BIBLIOTEKA, Osnovi pravoslavlja » Dogmatika Pravoslavne Crkve – Tom III (prvi deo)
Dogmatika Pravoslavne Crkve – Tom III (prvi deo)

Dogmatika Pravoslavne Crkve – Tom III (prvi deo)

EKLISIOLOGIJA – UČENJE O CRKVI
Crkva, Svetajna Hristova – Blagovest o Crkvi i životu u Njoj

Stradanje za Telo Crkve

 

Navodeći reči svetog apostola: „dopunjujem nedostatak nevolja Hristovih u telu svom“, Sveti Zlatoust bogonadahnuto blagovesti: Izgleda apostol je rekao nešto veliko; ali ne iz hvalisavosti, — ne! nego iz silne ljubavi prema Hristu; jer on želi da ta stradanja pripisuje ne njemu već Hristu. A tako se izrazio želeći da svoje slušaoce privuče Hristu. I kao da im govori: što ja stradam, radi Njega stradam; zato nemojte blagodariti meni već Njemu: jer to On strada u meni. Tako, apostol se ne stidi da i ova stradanja pripisuje Hristu: jer Hristos ne samo umre za nas, nego je i posle smrti gotov stradati radi nas. Sveti apostol se svim silama trudi da pokaže da Hristos i sada vlastitim telom Svojim izlaže Sebe opasnosti radi Crkve. I hoće da kaže Kološanima ovo: ne mi privodimo vas k Njemu, već vas On privodi k Sebi, mada mi to radimo, jer smo mi uzeli na sebe ne svoje delo nego Njegovo. A da apostol stvarno čini to za Hrista, čuj šta on sam o tome kaže: „za telo Njegovo“, želeći time reći: ja ugađam ne vama već Hristu, jer trpim mesto Njega ono što bi trebalo da On trpi. Obrati pažnju kako se apostol silno izražava, ikako ogromnu ljubav pokazuje! Kao što je pisao Korinćanima: Sve je od Boga koji pomiri nas sa Sobom kroz Isusa Hrista, i dade nam službu pomirenja; tako smo mi poslani mesto Hrista, kao da Bog govori kroz nas[1], tako i ovde, da bi Kološane što više privukao Hristu, apostol govori to isto: radi Njega stradam. Tojest, mada je Onaj koji vam je dužan i otišao kroz vaznesenje na nebo, ja evo isplaćujem za Njega. Radi toga apostol i veli o sebi: „dopunjujem nedostatak“, da bi pokazao da, po njegovom mišljenju, Hristos još nije sve pretrpeo. Radi vas, veli, On i posle smrti strada — ako u tome što nedostaje. To isto on na drugi način kaže i u Poslanici Rimljanima: koji se i moli za nas[2], pokazujući time da se On nije zadovoljio samo smrću, nego i posle toga čini za nas beskrajno mnogo. I tako on govori, ne prevaznoseći sebe, nego želeći da pokaže da se Hristos još i sada brine za njih. A da bi dokazao da je to verodostojno, on svojim rečima dodaje i ovo: „za telo Njegovo“. Tojest, da je stvarno tako i da tu nema ničeg neverovatnog, vidi se iz toga što sve to biva radi tela Njegova — Crkve[3].

Bogomudrosti apostolske nema van Crkve. Šta je apostol? Sluga Crkve. A apostolstvo? Služenje Crkvi. Tako je „po domostroju Božjem“ — κατά την οΐκονομίαν τοΰ Θεοΰ[4]. Takav je bogočovečanski domostroj spasenja sveta: ήοίκονομία. Jer spasenje je služenje Crkvi. Α služenje se sastoji uslušanju Crkve.

 


NAPOMENE:

[1] 2 Kor. 5, 18. 20.

[2] Rm. 8, 34.

[3] tamo, Homil, IV, 2; sol. 326. 327.

[4] Kol. 1, 25.

 

2 komentar(a)

  1. Šta je to pliroma

  2. Pliroma ili punoća božanskog.

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *