NASLOVNA » BIBLIOTEKA, Osnovi pravoslavlja » Dogmatika Pravoslavne Crkve – Tom III (prvi deo)
Dogmatika Pravoslavne Crkve – Tom III (prvi deo)

Dogmatika Pravoslavne Crkve – Tom III (prvi deo)

EKLISIOLOGIJA – UČENJE O CRKVI
Crkva, Svetajna Hristova – Blagovest o Crkvi i životu u Njoj

Evanđelska gnoseologija

 

Znanje o Bogu dobija se životom u Bogu. Iz pobožnosti — poznanje. Kakva i kolika pobožnost — takvo i toliko bogopoznanje. U tome je sva evanđelska gnoseologija. Samo život dostojan Boga daje i dostojno znanje o Bogu. Samo ljudi, lozom bića svog nakalemljeni na bogočovečanskom čokotu Hristovom, rađaju „mnogi rod“[1], „plodni su u svakom dobrom delu“, i rastu „u poznanju Boga.“[2] Život van Hrista — nedostojan je čoveka. Jer je Bogočovek — jedini pravi čovek. Van Njega — sve je smrt i radi za smrt. Kako onda to može biti dostojno čoveka, stvorenog za besmrtnost i život večni u Trosunčanom Bogu i Gospodu? Čovekovog bogolikog bića dostojno je samo ono što je božansko, besmrtno, večno. Zato je samo hristolik, samo bogolik, život dostojan Boga.

Za takav hristoliki život čoveku daje božanske snage sam Gospod Hristos. Α daje ih svakome koji se učlani, ućelijiči u Njegovo večno Bogočovečansko telo. Učlani li se, onda sve božanske sile Njegove struje kroz njega, i on stane živeti novim životom, životom dostojnim Boga. Učlanjeni u Bogočovečansko telo Hristovo, hrišćani žive „jačajući svakom snagom“ Njegovom „ po sili slave Njegove“[3]. Oni Njime rastu iz sile u silu, iz moći u moć. Zato nema izgovora, i niko nema prava reći: ne mogu da živim „dostojno Boga“. Jer sve što za taj život treba, Bog izobilno daje svakome koji utekne „od telesnih želja ovoga sveta“ i revnuje u evanđelskim vrlinama[4]. U stvari, Gospod Hristos živi u hrišćanima, ponavlja svoj život u njima, doživljuje ga u svakome od njih, ukoliko to svaki posebno želi i hoće. U većoj ili manjoj meri za svakog hrišćanina važi Apostolova sveta reč: „Ja više ne živim, nego živi u meni Hristos“[5]. U hristolikom životu, u životu dostojnom Boga sastoji se istinsko, neprolazno, besmrtno dostojanstvo čoveka. U tome je i njegova svevrednost, njegovo — božansko veličanstvo.

 


NAPOMENE:

[1] Jn. 15, 5.

[2] Kol. 1, 10.

[3] Kol. 1, 11.

 

2 komentar(a)

  1. Šta je to pliroma

  2. Pliroma ili punoća božanskog.

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *