NASLOVNA » BIBLIOTEKA, Osnovi pravoslavlja » Dogmatika Pravoslavne Crkve – Tom III (prvi deo)
Dogmatika Pravoslavne Crkve – Tom III (prvi deo)

Dogmatika Pravoslavne Crkve – Tom III (prvi deo)

CRKVA – NEPREKIDNA PEDESETNICA
Pnevmatologija – Učenje o Svetom Duhu u Crkvi

 

Sv. Kiril Jerusalimski

 

Omolitvljenim umom svojim sav uronjen u „dubine Božje“,[1] sveti Kiril Jerusalimski kazuje nam spasonosne istine Bogočovečanskog domostroja spasenja. U delu spasenja svakoga od nas učestvuje Trojični Gospod neizmernim čovekoljubljem Svojim i sam čovek trudom svojim. Sv. Kiril blagovesti: Opštenje Svetoga Duha daruje se po meri vere svakoga. Ako se malo trudiš, malo ćeš dobiti; a ako se trudiš mnogo, onda je i nagrada velika.[2] Na svetu Pedesetnicu Spasitelj je Duhom Svetim i ognjem krstio Apostole.[3] Ako čovek ima nelicemernu veru, onda i na njega silazi Duh Sveti.[4] Duh Sveti je najveća sila, biće Božansko i nepostižno. Jer On je biće živo, umno i osvećuje sve što je od Boga kroz Hrista stvoreno. On prosvećuje duše pravednih; On je i u Prorocima, On i u Apostolima, u Novom Zavetu.[5] Vaistinu je Sveti i blagi Duh neocenjivo dragocen. U Njemu mi imamo velikog od Boga Zaštitnika i Zastupnika, velikoga Crkve Učitelja, velikoga Pokrovitelja. Zato se kršteni ne boje zlih duhova, ni samog đavola. Jer On, obilazeći svuda, ište dostojne, da im podeli darove Svoje.[6]

Sveti Kiril blagovesti: Silom Svetoga Duha Mučenici obavljaju mučenički podvig. Jer nemoguće je obaviti mučenički podvig za Hrista, ako ga čovek ne obavlja uz pomoć Svetoga Duha. Jer kada niko ne može Isusa nazvati Gospodom osim Duhom Svetim,[7] ko onda može dati život svoj za Isusa bez pomoći Duha Svetoga.[8] Sve daruje Otac kroz Sina zajedno sa Svetim Duhom.[9] Duh Sveti ne razdeljuje se već samo blagodat koja se kroz Njega šalje.[10] Na Pedesetnicu Apostoli su se obukli „u silu s visine“[11] i krstili se savršeno Duhom Svetim. Pri krštenju: voda omiva spoljašnjost, a Duh Sveti krštava sve što je unutra u duši. Apostoli su se krstili svim bićem, obukli se dušom i telom u Božanstvenu i spasonosnu odeću. Primili su oni oganj ne koji opaljuje nego spasonosan; oganj koji trnje grehova spaljuje a dušu prosvećuje. Ovaj oganj primaju svi koji se krštavaju.[12]

 


NAPOMENE:

[1] 1 Kop. 2, 10.

[2] Cathech. I, 5.

[3] D. A. 2, 34. — Tamo, III, 6.

[4] tamo, III, 10.

[5] tamo, XVI, 3.

[6] tamo, XVI, 19.

[7] 1 Kor. 12, 3.

[8] tamo, XVI, 21.

[9] tamo, XVI, 24.

[10] tamo, XVII, 12.

[11] Lk. 24, 49; sr. D. A. 1, 8.

[12] tamo, XVII, 14.

 

2 komentar(a)

  1. Šta je to pliroma

  2. Pliroma ili punoća božanskog.

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *