NASLOVNA » BIBLIOTEKA, Osnovi pravoslavlja » Dogmatika Pravoslavne Crkve – Tom III (prvi deo)
Dogmatika Pravoslavne Crkve – Tom III (prvi deo)

Dogmatika Pravoslavne Crkve – Tom III (prvi deo)

CRKVA – NEPREKIDNA PEDESETNICA
Pnevmatologija – Učenje o Svetom Duhu u Crkvi

 

Bogočovečanske vrline

 

To pokazuje da je život Crkve organska zajednica Boga i čoveka, Božjeg i čovečjeg. Samo nakalemljen svim bićem na Bogočoveku (a nakalemljuje se čovek verom, ljubavlju, molitvom i ostalim evanđelskim vrlinama), čovek dobija životvorne sile od Bogočoveka, i tako osposobljuje sebe za evanđelska i božanska dela, misli, osećanja, želje. Bogočovečanske vrline: vera, ljubav, nada i ostale, Duhom Svetim sjedinjuju sledbenike Hristove sa samim Gospodom Hristom, i sa samim Trojičnim Božanstvom; sjedinjuju i sprijateljuju i osvemoćuju.[1] Hristolika ljubav, i ostale hristolike vrline, ostvarivane u ovom greholjubivom svetu, izazivaju greholjupce protiv hristonosaca, te ih greholjupci gone i muče i ubijaju. Zato čovekoljubivi Gospod daje sledbenicima svojim „Utešitelja“, Duha Svetog, da ih teši u njihovim mukama i stradanjima za Hrista.[2] Stradanja mogu da sablazne, i neko može pomisliti: Hristos je slab, nemoćan, nemilosrdan; nas muče, ubijaju, a On?[3] Zato svebrižni Spasitelj veli svojim sledbenicima na Tajnoj večeri: bolje je za vas ako ja idem; jer ako ja ne idem, Utešitelj neće doći k vama; ako li idem, poslaću ga κ vama.[4]

Duh Sveti je sav Hristov po Božanstvu, ne zato što od njega ishodi, (jer Duh Sveti ishodi samo od Oca po Božanstvu), nego što Mu je jednosuštan. Hristos je Istina, a Duh Sveti je Duh Istine; kada dođe — „uputiće vas na svaku istinu“ ο meni „jer će od moga uzeti i javiti vam“.[5]Trojično Božanstvo najpotpunije nam kazuje svoju tajnu kroz ovaploćenog Boga Logosa, kroz Bogočovečansko telo Crkve.[6] Zato je i javljanje, i delatnost i crkvovanje Svetoga Duha uvek u kategoriji Bogočovečjeg: uvek Bogočovekom, radi Bogočoveka, u Bogočoveku. Radost, jedina istinska, jedina večna radost za ljudsko biće u svima svetovima i jeste čudesni Gospod Hristos — Bog Logos koji je postao čovek, postao Crkva, i u njoj nam dao Večnu Istinu, Večnu Pravdu, Večnu Ljubav, Večno Dobro, Večnu Radost, i kroza sve podario nam ohristovljenje, obogočovečenje, oduhovljenje, otrojičenje, oboženje, ocrkvenjenje, spasenje.[7]

Gospod Hristos je postao Crkva, da svemu što se ucrkvi da život večni Duhom Svetim, i kroza NJ vascelom Svetom Trojicom. Jer život večni i jeste poznanje Svete Trojice, posedovanje Svete Trojice, življenje u Svetoj Trojici.[8] Crkvom = Bogočovekom sve Božje postalo je čovečije, i sve čovečije Božje. Tu blagovest objavljuje Gospod Isus kroz svoje reči upućene Ocu Nebeskom: Moje sve je tvoje, i tvoje moje.[9] Na taj način, sve što je ljudsko osvećuje se u Bogočovečanskom telu Crkve Božje, postaje sveto „primajući Duha Svetoga“[10] koji je sav u Crkvi Bogočoveka radi.

Sav u Crkvi kao duša Bogočovečanskog tela Crkve, Duh Sveti neprekidno dela u njoj: svedoči ο Gospodu Hristu kao Spasitelju i spasenju,[11] upućuje na svaku istinu,[12] uči svemu što je Hristovo[13] suštinski ujedinjuje sve članove Crkve u bogočovečansko jedinstvo,[14] govori iz svetih apostola i istinskih vernika,[15] čini sva čudesa,[16] izvršuje svete tajne i svete vrline. Dokaz? Vascelo Evanđelje Gospoda Hrista = vasceli Novi Zavet i vascelo apostolsko pravoslavno Predanje.

 


NAPOMENE:

[1] Jn. 15, 14—16.

[2] Jn. 15, 26; 14, 16, 26.

[3] Jn. 16, 1—2.

[4] Jn. 16, 7.

[5] Jn. 16, 13. 14.

[6] 1 Tm. 3, 15—16; Ef. 4, 21; Mt. 11, 27.

[7] Jn. 15, 11; 16, 22; 17. 13.

[8] Jn. 17, 1—7.

[9] Jn. 17, 10.

[10] Sv. Zlatoust, In Ioannem, Homil. 82, 1; Ρ. gr. t. 59, col. 413.

[11] Jn. 15, 26.

[12] Jn. 16, 13—14.

[13] Jn. 14, 26; 16, 13.

[14] Jn. 17, 11. 21. 22—23.

[15] Mt. 10, 20; Mk. 13, 11; Lk. 12, 12.

[16] Mt. 12, 28—32; Mk. 3, 29; Lk. 12, 10.

 

2 komentar(a)

  1. Šta je to pliroma

  2. Pliroma ili punoća božanskog.

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *