NASLOVNA » BIBLIOTEKA, Osnovi pravoslavlja » Dogmatika Pravoslavne Crkve – Tom III (prvi deo)
Dogmatika Pravoslavne Crkve – Tom III (prvi deo)

Dogmatika Pravoslavne Crkve – Tom III (prvi deo)

CRKVA – NEPREKIDNA PEDESETNICA
Pnevmatologija – Učenje o Svetom Duhu u Crkvi

 

Završni praznik

 

U Duhovdanskom bogosluženju Sveta Pedesetnica se naziva „završni praznik“. Zašto? Zato što je Svetom Pedesetnicom završeno Otkrivenje: završen Bogočovečanski domostroj spasenja, završena Istina Večna, Pravda Večna, Život Večni. I pokazana bogočovečanska sveblagovest: Sveta Trojica je sve i sva; jer preobraženje, ohristovljenje, obogočovečenje, oboženje, otrojičenje biva od Oca kroz Sina u Duhu Svetom. Α počelo se? Božićem: jaslima, detencetom koje beži u Egipat. Sav put pređen: od Vitlejema do Vaznesenja, do Duhovdana. Mali Isus dao nam svu Svetu Trojicu; i njome sve i sva. Po neiskazanom čovekoljublju Svom dao nam je Sebe kao Crkvu, kao Bogočovečansko telo Svoje, i njime i u njemu svu Svetu Trojicu. Otuda iza osam članova Simvola Vere, u kojima je kazana božanska istina ο Gospodu Hristu i ο Svetoj Trojici, deveti član Simvola Vere blagovesti nam besmrtnu istinu ο Crkvi.

„Završni praznik“? Da, jer objasnio sve praznike, sve doživljaje iz Spasovog života: Božić, Bogojavljenje, Blagovesti, Preobraženje, Stradanje, Vaskrsenje, Vaznesenje. Radi čega sve to? Radi osnovanja Crkve, i radi cpasenja sveta u njoj kroz ohristovljenje, obogočovečnje, oduhovljenje, oboženje, otrojičenje.

Bogočovek Gospod Hristos Sobom kao Crkvom otvorio nam je Put kroz Istinu večnu u Život večni: Život u Svetoj Trojici. Α život u Svetoj Trojici nije drugo do blagodatnovrlinski podvig otrojičenja: pomoću svetih tajni i svetih vrlina živi se Bogočovekom Gospodom Hristom, i njime u Ocu i Duhu Svetom, i kroz to sa svima članovima bogočovečanskog tela Crkve. Po reči Spasovoj: ja u Ocu svome, i vi u meni, i ja u vama.[1] Pri tome bogočovečanska ljubav je glavna stvaralačka sila otrojičenja. Ona useljuje u članove Crkve najpre Gospoda Hrista;[2] a radi Njega i sa Njim Boga Oca i Boga Duha Svetog,[3] te sav život biva od Oca kroz Sina u Duhu Svetom.

Sa podvigom otrojičenja istovremeno se odvija podvig ohristovljenja i podvig oduhovljenja. Ovim trojednim podvigom čovek se osvevrlinjuje, tvori zapovesti Spasove. Α zapovesti Njegove i jesu vrline: vera, nada, molitva, post, smirenost, blagost, dobrota.[4] U tome glavni naš Učitelj jeste Duh Sveti; On nas, zbog Gospoda Hrista i radi Gospo da Hrista, uči „svemu“ šta je Crkva, i Bog u njoj, i čovek u njoj. Jer u Crkvi sve se svodi na Bogočoveka; u njoj sve je od Njega, od Njegovog besprimernog čovekoljublja. U njoj On je Alfa i Omega.

 


NAPOMENE:

[1] Jn.14, 20.

[2] Jn.14, 21.

[3] Jn.14, 23.

[4] Jn.14, 23; 1 Jn. 5, 23—4.

 

2 komentar(a)

  1. Šta je to pliroma

  2. Pliroma ili punoća božanskog.

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *