Догматика Православне Цркве – Том III (први део)

ЕКЛИСИОЛОГИЈА – УЧЕЊЕ О ЦРКВИ
Црква, Светајна Христова – Молитвено Богословље о Цркви

 

Молитвено Богословље о Цркви

Богородица – Црква

 

Молитвена мисао Цркве бесмртним бисерјем обасипа Пресвету Богородицу што нам је родила Бога, дала Μу тело Његово. Тако нам је и Спаситељ и спасење дато Пресветом Богородицом. Зато се ни Богочовек Господ Христос, ни Црква, ни cпасењe што је у њима, не могу имати без Пресвете Богородице. У ствари, сав се богочовечански домострој обавља помоћу Пресвете Богородице. Јер Црква је њоме Црква; и спасење је њоме спасење. На то указују све молитве Њој и све стихире ο Њој

Молитвена мисао Цркве благовести: Када се Господ уселио у Свету Дјеву, она је постала Црква освећена Богу.[1] Цркву чувају молитве Пресвете Богородице, када ми Њу православно славимо.[2] Пошто је Богородица обиталиште Бога Логоса и Цркве, она је и наше очистилиште од грехова.[3] Богородица је уистини Мати Творца; она и Ковчег Завета; она и ваистину света трпеза; она и очистилиште наше; она и Црква Божија одухотворена; она и свезлатни светњак.[4] Пресвета Богородица је једина радост роду људском; она измољује мир црквама Спасовим.[5]

Ево једног дирљивог молитвеног вапаја Пресветој Богородици: Дјево Мати, ми знамо тебе — Цркву Божију; штујући те, ми се усрдно молимо теби: слугама твојим, Богородице, не затвори двери милости твоје.[6] Пресвета Богородица је „свесветла Црква Божија”.[7] Богу си се показала Црква освећена, Дјево, када се у тебе надумно усели Он; Њега моли да очисти прљавштину грехова наших, да бисмо постали храмови и обиталишта Духу.[8] Богородица је: Црква и свето обиталиште Бога Логоса.[9] Дјево Мати, знајући те као Цркву Божију, ми се усрдно молимо теби: не затвори слугама твојим, Богородице, врата милости твоје.[10] Уселивши се у тебе Бог, Дјево свебеспрекорна, Он те показа као освећену Цркву.[11] Родивши без семена Христа, Богородитељка је: обавила потресни домострој спасења.[12]

Пресвета Богородица је: велика ризница целе васељене; у њој се изврши спасење света— σωτήρια ‘εν ώτη διεπράχθη — и отпуштење древних сагрешења.[13] Родивши Богочовека који је Црква, Пресвета Богородица се јавила сјединитељком раздвојених: Бога и човека, неба и земље, Творца и твари, јер њоме људи заиста постадоше сажитељи Анђела на небесима, и сведоче, чинови свих Светих, сада с њима певајући њен Пород у вечним песмама.[14]

 


НАПОМЕНЕ:

[1] У среду, на повечерју, Канон Пресв. Богородице, песма 4; Гл. 1, Осмогласник.

[2] У понедељак, на повечерју, Канон Пресв. Богород., Песма 4; Глас 2, Осмогласник.

[3] У среду, јутро, Канон Пресв. Богород., песма 3; Глас 2, Осмогласник.

[4] У понедељак, јутро, Канон умилни Господу нашем Исусу
Христу и светим Мученицима Његовим, песма 6; Глас 3, Осмогласник.

[5] У суботу, на повечерју, Канон Пресв. Богород., песма 1; Гл. 5,
Осмогласник.

[6] У суботу, на повечерју, Канои Пресв. Богород., песма 4; Гл. 5. Осмогласник.

[7] У среду, јутро, Канон Пресв. Богород., песма 8; Глас 7, Осмогл.

[8] У среду, на повечерју, Канон Пресв. Богород., песма 4; Глас I, Осмогласник.

[9] У среду, јутро, Канои Пресв. Богород., песма 3, Глас 2, Осмогл.

[10] У суботу, .на повечерју, Канои Пресв. Богород., песма 4; Глас 5, Осмогласник.

[11] У уторак, на повечерју, Канон Пресв. Богород., песма 4; Глас 5, Осмогласник.

[12] У понедељак, јутро, Канон светим Мученицима, песма 7; Гл. 7, Осмогласник.

[13] У недељу, јутро, на јутрењу, сједални васкрсни, Слава; Глас 8, Осмогласник.

[14] У Недељу Свих Светих, на јутрењу, Канон, песма 9; Пентикостар.

 

2 Comments

  1. Плирома или пуноћа божанског.

  2. Шта је то плирома