Догматика Православне Цркве – Том III (први део)

ЕКЛИСИОЛОГИЈА – УЧЕЊЕ О ЦРКВИ
Црква, Светајна Христова – Благовест о Цркви и животу у Њој

Прва Света Тајна и прва Света Врлина

 

Прва света тајна јесте свето крштење, а прва света врлина јесте вера. „Једна вера”, и нема друге осим ње; и “један Господ”, и нема другог осим Њега; и „једно крштење”, и нема другог осим њега. Тек у органском јединству са Богочовечанским телом Цркве, тек као „сутелесник” тог чудесног организма, човек долази до потпуног осећања и сазнања и убеђења: да је заиста само „један Господ” — Пресвета Тројица; само „једна вера” — вера у Пресвету Тројицу; само „једно крштење” — крштење у име Пресвете Тројице; и само „један Бог и Отац свију, који је над свима, и кроза све, и у свима нама”. „Један је над свима Отац, који је кроза све Логосом који је из Њега, и у свима Духом Све­тим”. — То осећати, и тиме живети, значи: владати се достојно хришћанскога звања. Речју, то значи: бити хришћанин.

Једино у Богочовеку Христу човек је „једно тело, један дух”. Тек у Њему човек је осазнао себе као једно тело, јер не разбијено грехом, као један дух, јер не разбијен злом. Откуда то? Отуда што је тело Богочовека Христа прво безгрешно тело људско; зато једно и зато бесмртно. А оно, у тајанственој богочовечности својој, постало је једно тело Цркве. И ми, само као чланови Цркве Христове, благодаћу Духа Светога доживљујемо то јединство тела безгрешног, Богочовечанског, као своје јединство, због љубави Спасове према нама и вере наше према Њему.

 


НАПОМЕНЕ:

[1] Εφ. 4, 5.

[2] Ср. 1 Кор. 8, 16; 12, 5; Јуд. З.

[3] Εφ. 4, 5.

[4] Εφ. 3, 6; 4, 13; 4, 5; Јуд. 3.

[5] Мат. 28, 19.

[6] Εφ. 4, 6; ср. 1 Кор. 8, 6; 12, 6; Рм. 11, 36.

[7] Св. Ј. Дамаскин, In Ephes. с. 4, ν. 5—6; Р. gr. t. 95, col. 840 D.

[8] Εφ. 4, 1; ср. Рм. 12, 2; Кол. 3, 8—17; 1 Сол. 2, 7.

 

2 Comments

  1. Плирома или пуноћа божанског.

  2. Шта је то плирома