NASLOVNA » BIBLIOTEKA, Osnovi pravoslavlja » Dogmatika Pravoslavne Crkve – Tom III (prvi deo)
Dogmatika Pravoslavne Crkve – Tom III (prvi deo)

Dogmatika Pravoslavne Crkve – Tom III (prvi deo)

EKLISIOLOGIJA – UČENJE O CRKVI
Crkva, Svetajna Hristova – Svojstva Crkve

 

Apostolnost Crkve

Kanoni

 

Sve je u Crkvi apostolski saborno, bogočovečanski saborno. Sabornost je u bogočovečanskoj apostolnosti, i apostolnost je u bogočovečanskoj sabornosti. „Pravila svetih Apostola“ naređuju: Dvaput u godini neka biva sabor episkopa, i neka među sobom ispituju dogmate pobožnosti i razrešuju crkvene sporove.[1] Pravilo 1. Četvrtog Vaseljenskog Sabora glasi: Ustanovljujemo, da moraju važiti pravila, koja su od svetih Otaca do sada na svakome saboru izložena bila.[2] Pravilo 19. tog istog Sabora glasi: Naređuje sveti Sabor, shodno pravilima svetih Otaca, da se u svakoj eparhiji episkopi dvaput u godini skupljaju,… i da se dovedu u red svi poslovi koji se istaknu.[3] Pravilo 1. Sedmog Vaseljenskog Sabora glasi: Mi radosno primamo i u svoj celini i kao nepomično potvrđujemo ono što ustanovljuju ona božanstvena pravila, koja su izdana od svetih truba Duha, veleslavnih Apostola, zatim od Šest svetih Sabora Vaseljenskih, i… od svetih Otaca naših. Jer svi oni, prosvećeni jednim i istim Duhom, ustanoviše što je korisno bilo. I koje oni anatemi predaju, iste anatemišemo i mi; a koje svrgnuću, iste i mi svrgavamo.[4] Pravilom 21. Svetog Gangrskog Sabora sveti Oci blagoveste: I da jednom rečju sve kažemo: mi želimo da bude očuvano u Crkvi sve što joj je Svetim Pismom i Apostolskim Predanjem predano.[5]

Apostolska je besmrtna istina evanđelska: samo se dobrim sredstvima može ostvariti istinsko dobro. Pravilo 90. Svetog Vasilija Velikog glasi: „Koji čini zlo pod izgovorom dobra, dvostruke je osude dostojan: i zato što čini ono što nije dobro, i što se služi dobrom kao pomoćnikom u izvođenju zla“.[6] U svom Pravilu 91. isti bogomudri Otac veli: „Dogmati i propovedi, koji su u Crkvi sačuvani, jedne mi imamo iz zapisane nauke, a druge smo primili tajno iz poverenoga nam Apostolskog Predanja; niti će ovo iko hteti poricati, koji je i najmanje vičan crkvenim poslovima“.[7]

Očigledno je: sveti kanoni su sveti dogmati vere, primenjeni u praktičnom životu hrišćana. Pritom, oni su sveti buditelji i podstrekači članova Crkve na ostvarivanje u svakodnevnom životu svetih dogmata, tih suncezračnih istina nebeskih, prisutnih u zemaljskom svetu preko Bogočovečanskog tela Crkve Hristove.

 


NAPOMENE:

[1] 1. Pravilo 37; Nikodim Milaš: Pravila Pravoslavne Crkve, str. 30; sr. Pravilo 8. Šestog Vaseljenskog Sabora, str. 73.

[2] tamo, str. 57.

[3] tamo, str. 62.

[4] tamo, str. 104, 105.

[5] tamo, str. 129.

[6] tamo, str. 300.

[7] tamo, str. 301; sr. istoga Oca ppavilo 92.; tamo, str. 303.

 

2 komentar(a)

  1. Šta je to pliroma

  2. Pliroma ili punoća božanskog.

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *