Догматика Православне Цркве – Том III (први део)

ЕКЛИСИОЛОГИЈА – УЧЕЊЕ О ЦРКВИ
Црква, Светајна Христова – Благовест о Цркви и животу у Њој

Православна гносеологија: љубав – орган познања

 

Како је могуће познати Господа Христа, Богочовека, Његов неизразиви домострој спасења света? Једино “са свима светима”. У томе домостроју спасења: и ширина је божански бесконачна и безгранична, и дужина и дубина и висина. ,Који сиђе у најдоња места земље, то је онај исти који узиђе изнад свих небеса да испуни све”.[1]А то је само Господ Христос Богочовек; оваплоћењем — сишао у најдоња места природе људске; погребењем — у најдоња места ада; васкрсењем и вазнесењем — узишао са људском природом више свију небеса, и узнео са Собом све свете, све верне следбенике Своје, и узноси их Црквом кроз свети живот у светим тајнама и светим врлинама. “Дубине Божје”[2] присутне су у богочовечанском домостроју спасења Господа Христа: присутне и у његовој ширини, и у његовој дужини, и у његовој дубини и у његовој висини. А у те ,дубине Божје” уводе нас и кроз њих воде само свети духоносци[3], чији је дух сав испуњен Духом Светим, и вођен и руковођен Њиме. И ми једино у благодатно-врлинској заједници „са свима светима” можемо то разумети, и то поступно и постепено по мери вере наше и еванђелских подвига наших. А ти свети духоносци, где су? У Богочовечанском телу Христовом, Цркви: у њеним бескрајним дубинама и ширинама и висинама и дужинама. Потпуно сједињени са Богочовеком благодатноврлинским сједињењем, они живе оним што је Његово, и имају оно што је Његово, и знају Његовим знањем, јер саборним. умом Цркве умују, и саборним срцем Цркве осећају, и саборном вољом Цркве хоће, и саборним животом Цркве живе; све њихово у ствари је најпре Његово, и увек Његово, а они увек своји себи само преко Њега и Њиме. А та бездана божанска дубина, и та бескрајна божанска висина, и та безгранична божанска ширина, и та бесконачна божанска дужина домостроја спасења и богочовечанског бића Цркве може сместити сва људска и анђелска бића у свима световима, само под условом вере у Господа Христа и љубави према Господу Христу као Спаситељу и Творцу и Судији.

 


НАПОМЕНЕ:

[1] Εф. 4, 9—10

[2] 1 Кор. 2, 10

[3] Ср. 1 Кор. 2, 10—16.

 

2 Comments

  1. Плирома или пуноћа божанског.

  2. Шта је то плирома