NASLOVNA » BIBLIOTEKA, Dobrotoljublje » DOBROTOLJUBLJE – TOM IV

DOBROTOLJUBLJE – TOM IV

 

PREDGOVOR
 
Četvrti tom Dobrotoljublja se sav sastoji iz pouka monasima svetog Teodora Studita. Najpre smo imali u vidu da sačinimo izbor monaških pouka svetog oca samo iz do tada poznatog Malog katihizisa. Međutim, pre nego što smo pristupili samom delu, starci ruskog Manastira svetog Pantelejmona na Atonu su uz Božiju pomoć na ostrvu Patmosu u biblioteci Manastira svetog Jovana Bogoslova našli i prepisali i Veliki katihizis u tri toma. Tada nam je došla misao da sačinimo izbor pouka svetog Teodora i iz Velikog katihizisa, što je i učinjeno.
Količina tih pouka nas je nagnala da im odvojimo čitav tom Dobrotoljublja, što uostalom nije na štetu našeg zbornika. Jer, njima se popunjava veliki nedostatak u poukama o monaškom životu, tj. nedostatak u ukazanjima kako da se običan vidljivi poredak inočkog života preobrati u činilac za ostvarivanje glavnog cilja monaštva. Svi asketski spisi u prethodna tri toma i poslednjeg petog imaju u vidu unutrašnji život, koji je u njima izložen svestrano. Međutim, manastirsko ustrojstvo u njegovom odnosu prema cilju monaštva niko osim svetog Teodora Studita nije uzeo u obzir. Pouke o unutrašnjem životu postoje i kod njega, uostalom samo kao rukovodeća načela. Kod njega je, međutim, glavno uvek nešto manastirsko, naravno u vezi sa glavnim ciljem monaštva. Svako, pa i poslednje poslušanje on predstavlja kao vredno pred Bogom, podjednako kao i najviše, naravno ukoliko se obavlja u neophodnom duhu. On sve postojano podstiče uverenjem da je svaki njihov trud korak u Carstvo nebesko, ka mučeničkom vencu.
Za manastirsku braću radi se o neprocenjivoj knjizi. Međutim, i za svetovnjake će se naći mnogo toga korisnog. Kod svetog Teodora retko koja pouka može da prođe bez doticanja smrti, suda, ada i Carstva nebeskog. Za onoga ko ih pažljivo čita, slike tih događaja se neizgladivo izobražavaju u umu, što može poslužiti kao izvor pobuda na pokajanje i podsticaj na ispravan život. Eto zbog čega smo smatrali obaveznim da pouke svetog Teodora pružimo kao sredstvo nazidavanja monaškom bratstvu, iako Grčko dobrotoljublje nije ništa uzelo od njega.
Broj pouka ide po svom nizu, koji je nezavistan od broja u tomovima. Broj izvornog toma i njegove numeracije u određenom tomu navode se na kraju svakog zaglavlja pouke. Pouke iz Malog katihizisa se navode pod imenom četvrtog toma.
Pouke svetog Teodora nemaju uvek jedan predmet, već se mnoge dotiču i sporednih stvari, u skladu sa tekućim potrebama monaškog života. Zaglavlja pouka u rukopisima ukazuju samo na jedan, tj. značajniji predmet, usled čega se čitav sadržaj pouke često ne može videti. Stoga je bilo neophodno da sastavimo podrobnija zaglavlja, što se i učinilo.
Smatramo da nije suvišno da navedemo i malu belešku o rukopisima pouka svetog Teodora koji se nalaze u biblioteci ruskog Manastira svetog Pantelejmona na Atonu, kao i nekih koji se nalaze u Rusiji.
U Obitelji svetog Pantelejmona na Atonu su:
1) Veliki katihizis, koji je nedavno prepisan jednostavnim rukopisom i na prostoj hartiji u tri toma, od kojih se u prvom nalaze 87 pouka, u drugom – 124, a y trećem – 60. Ukupno ih je 271. U taj broj ulaze i nesačuvane pouke. Rukopis sa koga je učinjen prepis potiče iz XI veka i napisan je na pergamentu. Na delu prepisivanja se potrudio bivši pilusiotski mitropolit Amfilohije, koji je penzionisan.
2) Mali katihizis se nalazi u jednom tomu u rukopisu iz XI veka na pergamentu. U njemu se nalaze 134 pouke.
Primedba:
i) U biblioteci S. P. B. Duhovne akademije postoji rukopis Malog katihizisa na pergamentu još pre XI veka (verovatno iz IX veka). Radi se o daru Obitelji svetog Save kod Jerusalima iz ruke tamošnjeg nastojatelja blažene uspomene arhimandrita Joasafa.
ii) U Moskovskoj sinodalnoj biblioteci postoje tri drevna rukopisna pergamenta pouka svetog Teodora iz X, XI i XII veka. U prvom ima 126 pouka, u drugom – 123, a y trećem – 76. Kao što se vidi iz njihovih zaglavlja (po saopštenju poštovanog sinodalnog rizničara o. arhimandrita Vladimira), one ulaze u sastav Malog katihizisa. Iz tih Katihizisa je odavno sačinjen izbor pouka za crkvenu upotrebu. Takva dva su u upotrebi u Obitelji svetog Pantelejmona:
iii) Jedan sa 105 pouka, uzetih isključivo iz Malog katihizisa.
iv) Drugi sa 95 pouka uzetih iz I i II toma Velikog katihizisa i iz Malog katihizisa gotovo u podjednakoj meri.
Samo te poslednje pouke postoje u prevodu na ruski, sačinjenom i izdanom Optinskom pustinjom. I kod Grka jedino se one mogu naći u štampanom izdanju.
U zapadnim izdanjima svetih otaca (i ranijim i nedavnim od strane Migne-a) postoji samo Mali katihizis na latinskom prevodu.
Može se javiti pitanje: zbog čega je napravljen izbor iz pouka, a ne celokupan prevod. Odgovaramo da naš cilj nije bio knjiški, tj. ne da pružimo knjigu, nego ono što je u njoj za nas poučno. Tom cilju će bolje odgovarati izbor. Uostalom, taj izbor, kao što nije teško primetiti, predstavljaju gotovo potpune pouke. Učinjena su samo delimična skraćenja, ponekad na početku, ponekad u sredini, a ponekad na kraju pouke. Uostalom, sve što se pruža jesu reči svetog oca. Osim toga, izvesne pouke nisu u potpunosti sačuvane, izvesne nisu uopšte, a kod ponekih je nejasan sadržaj. Sve takve pouke su izostavljene. Treba sačekati da se negde nađu celoviti rukopisi. I tada već treba prevesti pouke u njihovoj celini.
 
Sveti Teofan Zatvornik

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *