NASLOVNA » BIBLIOTEKA, Dobrotoljublje » DOBROTOLJUBLJE – TOM I

DOBROTOLJUBLJE – TOM I

 

DOBROTOLJUBLJE
AVA EVAGRIJE

IV

33 POGLAVLJA – POREĐENJA EVAGRIJA MONAHA
1. Žutica je rđavo stanje duše, pri kome ona neispravno gleda na Boga i na sve stvoreno.
2. Zgrbljenost pozadi je porok razumne prirode, kojim postaje nesposobna za vrlinu i bogopoznanje.
3. Gangrena je uspaljenost i pokret gneva, koji pogubljuje slovesni deo duše.
4. Slepoća je neznanje uma, koji se ne stara ni o delatnim vrlinama, ni o poznanju postojećeg.
5. Paraliza je nepokretnost ili sporopokretnost slovesne duše na delatne vrline.
6. Otok je raslabljenost slovesne duše neradom, u kome ona obično odbacuje reči duhovne pouke.
7. Nemost je oduzetost slovesne duše kojom ona odbacuje vrline, kojima se (inače) u nama uobličuje Hristos.
8. Guba je neverje slovesne duše, zbog koje se ona ne uverava u istinu reči čak i ako je dodirne.
9. Obamrlost je sklonost slovesne duše ka zlu, i to posle uspeha u vrlini i bogopoznanju.
10. Oduzetost je rđavo stanje slovesne duše u kome se ona drži vrline, premda ne radi samog dobra.
11. Kijavica je gubitak vrline, kojom se osećalo blagouhanje Hristovo.
12. Gluvoća je grubost slovesne duše, zbog koje ona odguruje duhovnu pouku.
13. Očna mrena je otpadanje od stanja duhovnog sagledavanja, ili usvajanje nepravilnog gledanja na postojeće.
14. Mucanje je bolest slovesne duše u kojoj ona, sablažnjavajući se slučajnostima, ne može da za sve blagodari Boga.
15. Hromost je nemoć slovesne duše da vrši istinsku vrlinu.
16. Vodena bolest je beslovesno skretanje duše sa puta, pri čemu u njoj, usled zagušivanja vrline, vlada zlo i neznanje.
17. Mrav je delatni čovek koji u ovom veku sebi priprema hranu za budući.
18. Krmače su nečisti neznabošci koji primiše zapovesti Hrista Spasitelja našeg.
19. Skakavci su slovesne duše, koje ne uznemirava smrt i koje se hrane semenjem.
20. Jarebica je delatni um koji, oslanjajući se na vrline, leprša u poznanju nebeskih sila.
21. Lavić je bestrasan čovek, koji se zacario nad zverinjem u njemu (strastima).
22. Petao je duhovni čovek ispunjen znanjem, koji drugim dušama blagovesti dan koji nastupa od umnog sunca.
23. Jelen je delatan muž koji pravo upravlja svoje neuredne pomisli.
24. Pijavica je nečista sila koja iz slovesnih duša isisava krv pravednosti.
25. Ad je tama neznanja koja pokriva slovesnu tvorevinu koja je izgubila sagledavanje Boga.
26. Žena je bezumlje koje slovesne duše survava u nečistotu.
27. Zemlja je rđavo stanje sastavljeno iz beščašća i bezakonja.
28. Oganj je zlo koje pogubljuje vrline Božije u slovesnoj tvorevini.
29. Voda je lažno znanje koje gasi istinsko poznanje.
30. Podsmešljivo oko je nečista sila koja ismeva poznanje Boga i koja beščasti mudrost Božiju u postojećem.
31. Vrane su svete sile koje istrebljuju zlo.
32. Provalije su slovesne duše raskopane neznanjem i zlom.
33. Orlovi su svete sile kojima je povereno da pobeđuju nečiste demone.
 

   

5 komentar(a)

  1. Vasko Bulatović

    Svaka čast,odlična veličina fonta za mobilne telefone,ovde se vidi veliki trud koji ste uložili,super je sve.

  2. Hadži - Aleksa

    Evo punoće značenja primene savremene tehnike na dobrobit spasenja svakog ko želi da bude uz Gospoda našega Isusa Hrista. Neka je slava i hvala svima koji uložiše nesebičan trud i ljubav prema bližnjima na ovakav savremeni način.

  3. Beskrajno hvala na trudu!!!

  4. slavko radovanovic

    Čitao sam i ranije svete knjige ali sada je sve to mnogo zahvaljujući novoj tehnologiji pristupačnije.Ali da nije truda ljudi koji se trude da svete knjige prenesu na novu tehnologiju ništa tehnologija nebi vrijedila.Ali inače u bibliotekama je mnogo teže iznalaziti knjige koje ti trebaju.Ovako na jendom mjestu sve je preglednije.U biblioteku ipak treba otići,te knjige nisu uvjek sve tu i mnogo toga.Ovako čitam svaku noć.Onoliko koliko mogu .Nekad više a nekad manje.Ali uvjek čitam.

  5. Pomozi Bog, oci i bratije! Nadam se da bi mi neko bio kadar i voljan pomoći u jednoj stvari. Naime, negde u dobrotoljublju sam pročitao nešto o rasuđivanju, a što nikalo ne mogu ponovo naći. Tamo se onaj koji rasuđuje poredi sa menjačem novca, i njegovo rasuđivanje prolazi kroz, čini mi se, četiri provere, od kojih je poslednja: „da li je li teško strahom Božijim?“ Ako neko zna ili sluti o čemu govorim, neka mi kaže. S nama Bog!

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *