NASLOVNA »

Loading Prolog

« Ceo Prolog

  • Ovaj Prolog je prošao.

13. mart po julijanskom kalendaru

26. marta

|Ponavljajući Prolog (See all)
Yearly on the same date

1. Sveti Nikifor, patrijarh carigradski. Upravljaše, mudro i revnosno, crkvom svetom kao najveći arhipastir carigradski. Kada Lav Jermenin usta protiv ikona, on se usprotivi caru, i najpre cara savetovaše a po tom izobličavaše. Zato ga nečestivi car progna na ostrvo Prokonis. Na tom ostrvu beše manastir, koji sam Nikifor beše sagradio u čast svetog Teodora. I tu provede ovaj ispovednik vere pravoslavne trinaest godina, a potom predstavi se i ode ka Gospodu 827. godine. Pošto izgiboše svi carevi ikonoborci, i na carski presto sede Mihail s majkom Teodorom, a na patrijaršijski bi povraćen patrijarh Metodije, tada (846. godine) prenesoše se mošti svetog Nikifora sa Prokonisa u Carigrad, i behu položene prvo u crkvu svete Sofije, iz koje je za života i izgnan bio, a posle u crkvu Svetih Apostola. Glavno praznovanje ovoga velikog jerarha biva 2. juna, a 13. marta praznuje se otkriće i prenos njegovih netljenih moštiju. Beše sveti Nikifor izgnan iz Carigrada 13. marta, i opet 13. marta, posle devetnaest godina, mošti mu prenete u prestonicu.

2. Sveta mučenica Hristina Persijanka. Za nepokolebljivo ispovedanje vere Hristove bila ljuto mučena u Persiji u IV veku. Toliko su je mučitelji šibali bičevima, da je iznemogla i skončala. Duša njena rastavi se od izmučenog tela i useli u večnu radost Hrista Cara i Gospoda.

3. Sveštenomučenik Publije. Ovaj sveštenomučenik beše prejemnik u episkopstvu slavnoga Dionisija Areopagita u Atini. Kao episkop mučen od nevernika i posečen u II veku. Za kratko vreme muke nasledi život večni.


Od paganstva i jeresi svet si iscelio.
Mnogomučen, neubijen, ti još prošo nisi.
I zemljom ti i nebom ti slava odjekuje:
Svaki kršten zahvalnost ti veliku duguje.

RASUĐIVANJE
Veliki hrišćani su oni koji imaju veliku ljubav prema Hristu. O kako su u istini veliki hrišćani bili bogonosni oci i mučenici! U naše vreme mnogima je to nemoguće sebi i predstaviti. Evo šta jedan od njih, sv. Simeon N. Bogoslov, ispovedi u svom manastiru pred svima monasima. Govoreći iz svoga iskustva o tome kako su se na njemu obistinile reči Gospodnje: igo moe blago i breme moe legko est, on veli: „Verujte mi, kad sam pribegavao k Bogu Spasitelju mome nisam sretao ništa žalosno, teško i nepodnošljivo… Veliku i nepodnošljivu žalost imao sam ja sam zbog toga, što nisam mogao naći dovoljno povoda da umrem radi ljubavi Hristove.“ Nisu li ovakve duše kao plamenovi zatvoreni u zemljanim sudovima? Plamenovi vazda uspravljeni i k nebu ustremljeni! Samo skine li se zaklopac, plamen izleće naviše.

SOZERCANJE
Da sozercavam Gospoda Isusa na sudu pred Irodom i to:
1. kako Irodu najpre bi vrlo milo što vide Isusa ne iz neke potrebe duševne nego iz radoznalosti,
2. kako se Irod nadaše da vidi neko čudo od Isusa, no prevari se u tom, jer Gospod ćutaše na sva njegova zapitkivanja,
3. kako se Irod sa svojima naruga Gospodu, i kako ga obuče u belu haljinu.

BESEDA
o izmirenju zlih radi zla
I u taj se dan pomiriše Pilat i Irod među sobom;
jer prije bijahu u zavadi. (Lk. 23. 12)
I u sramoti i poniženju svome pravednik čini dobro neprijateljima svojim. On ih izmiruje. Istina, u ovom slučaju, njihovo izmirenje nije značilo zajednički rad na nekom dobrom delu nego zajedničko gonjenje pravednika. Ali bar plamen njihove međusobne mržnje utuljavao se i gasio. I to je pravedniku plata. Pilat i Irod behu neprijatelji. No onoga dana, kada Spasitelj bi izveden na sud i kod jednog i kod drugog, oni se izmiriše. Knez Mira donese mir među zavađene, mir koji pomože otesati krst za Njega. No On i dođe da bude dragovoljna žrtva za grehe mnogih.
I danas se međusobni protivnici mire kad treba napasti i osuditi Gospoda. Puno ih je koji se kolju među sobom dok im ne pomenete ime Gospodnje. A čim čuju to ime, postepeno se mire među sobom radi napada na to sveto ime. Lakše nepravednik podnosi nepravednika nego pravednika. Lakše se nepravednik s nepravednikom razume i miri nego li s pravednikom.
Čak i partije u nekim državama, najzavađenije međusobno, mire se kad treba presuditi, kakvo mesto da se da Gospodu Isusu Hristu u državi, da li prvo (kako Njemu i dolikuje) ili poslednje? Na takvom pitanju krvni neprijatelji mire se među sobom, da bi samo Gospodu dodelili poslednje mesto. Tako isto se u vreme ono zavađene partije fariseja i sadukeja, izmiriše i udružiše protiv Hrista. A zašto Najčistiji i Najpotrebniji da bude na poslednjem mestu? Zato – po njihovoj pameti – da bi za njih ostala prva mesta. Ista pobuda izmirenja bila je i kod fariseja i sadukeja, krvnih protivnika, kad trebaše tražiti da se Hristos ubije. Ista ta pobuda prouzrokovala je izmirenje između Pilata i Iroda, kada je trebalo presuditi da se Hristos ubije.
O braćo moja, ne tražimo nikad mir s nepravdom protiv pravde. Nego uvek tražimo mir s Bogom, i sa savešću. Bože, pomozi nam da takav mir uvek imamo. Tebi slava i hvala vavek. Amin.

Pogledajte i Žitije Svetih za današnji dan.

Details

Date:
26. marta