NASLOVNA » BIBLIOTEKA, Osnovi pravoslavlja » Da nam budu jasnija neka pitanja naše vere – Knjiga II

Da nam budu jasnija neka pitanja naše vere – Knjiga II

Treba li govoriti male jektenije posle svake pesme kanona na jutrenji Svetle sedmice?

 

PITANJE: Treba li govoriti male jektenije posle svake pesme kanona cele Svetle sedmice?

 

ODGOVOR: Ne treba, nego samo prvog dana Vaskrsa. Od crkvenih knjiga, takav direktan propis nalazimo u Iromologiji. Tu, u „Službi na svjatuju Pashu“, čitamo: „Na vsjakuju že pjesanj po troparje bivajet jektenija malaja, v pervij den“. Potpuno isto stoji u jednom rukopisnom Zborniku iz XVIII veka.[1] Još određenije kazuje se to u savremenom Zborniku J. Živkovića: „Takožde i malaja jektenija bivajet po každoj pjesnji, obače točiju za sej pervij den Voskresenija“.[2] Na jutrenji u Svetli utorak veli se jasno: „Jektenija točiju po 3, 6. i 9. pjesni glagoleteja“.[3]

Isti ovakav zaključak može se izvesti i iz propisa u Pentikostaru i crkvenoslovenskom Tipiku. U početku kanona na Pashu tu se veli: „I po kojejždo pjesnji bivajet jektenija malaja vnje oltarja, jakože rjehom, vo svjatij sej den“. Kako se na Svetli ponedeljak o jektenijima na tom mestu ne govori ni reči, a u navedenom pravilu ističe se da se one uzimaju „vo svjatij sej den“, a ne „vo svjatija dni sija“, izlazi jasno da se male jektenije uzimaju samo prvog dana Vaskrsa. Ne samo u savremenom crkvenoslovenskom Tipiku nego se ovako isto veli i u srpskoslovenskom rukopisnom Tipiku iz 1336-1346. god. prepisanom u manastiru Dečanima,[4] u kome se veli: „Na vasaku že pesan bivajut dijakonstva mala, va nutr oltarja, na sveti si dan“.[5]

Od liturgičkih pisaca koji sasvim određeno kazuju da male jektenije bivaju posle svake pesme kanona samo prvog dana, navešćemo K. Nikoljskog. On veli: „Razlika službe pashalne sedmice od dana Pashe[6] je u tome što u te dane na jutrenji, za vreme kanona, nisu određene jektenije posle svake pesme“.[7] Isto tako veli i Bulgakov: „Pri pevanju kanona ne biva posle svake pesme jektenija i kađenje; jektenije su određene samo posle 3, 6. i 9. Pesme“.[8]

U Heortologiji prof. Mirkovića ne govori se o ovoj stvari ništa. Nikolajevićev Tipik, za prvi dan Vaskrsa veli samo ovoliko: „Posle svake pesme kanona govori se mala jektenija“.[9] Na Svetli ponedeljak na jutrenji ne nalazimo kod njega ništa o malim jektenijama, što znači – kako rekosmo – da ih tada ne treba govoriti. Ali bi bolje bilo da je, makar pod tekstom, posle propisa o malim jektenijama na prvi dan Vaskrsa, dodano: „Ali samo ovog prvog dana Vaskrsa“. Tako bi, na najpodesnijem mestu, bila rešena svaka nedoumica, i ono što je pravilno bilo dostupno svima.

 

Glasnik, maj 1974.

 

NAPOMENE:


[1] Muzej SP Crkve, br. 248.

[2] Beograd 1958, 484.

[3] Str. 402.

[4] Sada u Publičnoj biblioteci u Lenjingradu. U Patr. biblioteci u Beogradu ima fotokopija ovog Tipika, br. 2335.

[5] Sličan propis nalazimo i u drugim našim starim rukopisima: „Na kojejždo pesni bivajut dijakonstva mala ot sveštenika, va nutr oltara“. Rukopisni Pentikostar s kraja XIV ili poč. XV v., Muzej SPC, br. 131; isto tako u br. 130. iz 1631. god.; takođe u Pentikostaru štampanom u Mrkšinoj Crkvi iz 1566. g., br. 58, i u rukopis. Tipiku Svetog Save Osvećenog iz 1574. g., br. 67.

[6] Odnosno od prvog dana Vaskrsa.

[7] Posobije k izučeniju ustava, S. Peterburg 1900, 638.

[8] Nastoljnaja knjiga, Harkov 1900, 583.

[9] Beograd 1971, 196.

 

Ključne reči:

Jedan komentar

  1. AnaMarija

    Da li crkva dozvoljava mladim mirjanima da udju u celibat?

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *