NASLOVNA » Istorija, kalendar, PITANJE PASTIRU » Da li je Njegoš bio jeretik

Da li je Njegoš bio jeretik

Pitanje:
Pomaže Bog. Čitajući knjigu od Svetog Nikolaja Srpskog po imenu ”Religija Njegoševa”, saznao sam za njegoševe greške u shvatanju napisane u Luci Mikrokozmi. Naime po njemu Adam je živio prije njegovog stvaranja, i to na nebu. Zatim je Njegoš pisao i da je Adam vodio svoje angelske legione, i da je on skupa sa satanom ustao protiv Boga, i da je Bog da bi kaznio demone i ljude stvorio ovaj svijet, mračni univerzum, i tu kao u neki plačevni jarak, bacio ljude i demone na kaznu. Dalje je pisao o preegzistenciji svih ljudi prije rodenja. Zapravo da mi svi živimo prije rođenja, što nije tačno. Duša nastaje u trenutku začeća, i razvija se i živi sa tijelom, a po smrti ide u druge svijetove. Njegos je mislio o nebu kao o našoj prapostojbini. Neznam dali je zbog toga volio uzvisenja na brdima. Iz svega navedenog želim da kažem da me je sve to potreslo. Njegova shvatanja koja su ne Biblijska, i drugačija navode me na misao da je Njegos jeretik. Dali je Njegos strašni jeretik? Ja sam po porijeklu iz Crne Gore. U školi smo učili divne stihove iz Gorskog Vijenca. Gorski Vijenac me je učvrstio u Pravoslavlju, i stvorio imunim protiv agarjanske zablude. Mislim da je to religijski ispravno i divno djelo. Promećujem Njegoševu sklonost ka paganskim motivima, pa čak i pomenu paganskih lažnih bogova, tj. demona. Kao Arei im je zemlju kao poprište naznačio. Pitanje je sledeće. Da li je Njegoš jeretik? Protivljenja Bibliji u Njegoševim djelima? Da li tu ima paganstva? Da li je raj bio na nebu kako kaže Njegosš? Da li je Adam preegzistirao prije svojeg stvaranja? Da li smo svi ovdje na kazni, zajedno sa demonima? Da li je Bog stvorio ovaj mračni univezum kao mjesto održavanja naše kazne? Pogledajte sve, baš sve gore navedeno, pa mi odgovorite. Znam da je Njegoš bio genije, jedan u milionima. Koja djela ja smijem da čitam? Da li nam je čitanje Luce Mikrokozme zabranjeno? Da li postoji mogućnost da se Njegoševa djela očiste od grešaka i takva štampaju. Da li nam je zabranjeno čitati Njegosevu Lucu Mikrokozmu, ili neku drugu Njegoševu pjesmu? Njegoš je uprkos greškama bio genije.On nas je naučio mnogo čemu dobrom. Sva ta protivljenja mogu zbuniti. Lijepo bi bilo dobiti pravi odgovor.
Brajan


Odgovor:
Dragi Brajane, Crkva ga nije objavila jeretikom tako da i ja ne mogu, a i ne želim da to učinim ako bi mi i dali vlast dali za to. Znate i ta vremena su bila vrlo teška.
Ako je vaše pitanje: Da li su ovo njegova pogrešna učenja u odnosu na učenje Crkve, odgovoriću vam van svakog ustezanja – jesu.
A sad konkretno: Raj nije bio na nebu, negde udaljen u onostrano od nas, nego je on bio na ovoj stvorenoj zemlji, koja je po Bibliji iz praha zemaljskog, ali samo nepreobražen grehom u smrt i propadljivost. Edem je bio na zemlji stvorenoj, i on je nama nepoznat po toj materiji, jer preobraženo telo („materija! ) iz smrti u život, dakle vaskrslo koje je Gospod Isus Hristos nosio, prolazilo je i kroz „zatvorena vrata“. Jasno saznajemo da ono nije bilo ovakvo koje mi poznajemo i nosimo, i sa njim se mučimo i u katastrofsalnom neznanju čak sa ropotom na Boga, najčešće rečima: „Bože a zašto me stvori ovakvog da se mučim! „.
Adam nije preegzistirao ranije svog stvaranja. Neki brkaju „Novog Adama“, koji je ovaloćen Logos, koji je po Predvečnom Savetu „preegzistirao“ Adamovom stvaranju, a to su sasvim dva različita pojma, jer se radi o Bogu i Čoveku u jednom Isusu Hristu. Sveznajuća Mudrost je znala za Novog Adama pre našeg pada u Adamu, ali to je drugo bogoslovsko pitanje.
Mi nismo ovde svi po kazni Božijoj, i to je juridičko razumevanje odnosa Boga i čoveka. Po Pravoslavnom shvatanju dakle i pravilnom, mi smo ovde našim izborom u odnosu na realnost naše slobodne volje i nezavisnog i nepritešnjenog htenja. Mi smo ovde slobodnim izborom, i to nikada ne smemo da zaboravimo! Naše htenje povlači prirodan proces za sobom, da ako je ono pogrešno to u svom njegovom suštinskom smislu kao pogrešno se i ostvaruje u nama. Neposlušanje Bogu ujedno znači i gubitak života! Bolje bi bilo da kažemo da smo se samoubili onim pokretima našeg unutrašnjeg ja sa željom da budemo Bog. A tu želju nismo mi orginalno izmislili nego je ona nama samo preneta od onog koji je tu želju začeo otvorenim bogoborstvom. Satana je pali anćeo, a čovek je kroz njega pali čovek, koji je obnovljen i pokazan u Novom Adamu, Isusu Hristu. Potrebnna je naša želja da se u našim ljudskim silama poistovećujemo sa Njim; da uvek On nama bude obrazac života onoliko koliko je to nama slabim ostvarljivo. Iako preobražen grehom ovaj svet kojeg vidimo oko nas nije „mračan“, jer i dalje on drži Božiju lepotu, ustalom kao i mi ovako pali i uniženi i dalje nosimo bogolikost – tu neponovljivu lepotu, jer je i Sam Gospod „video da je dobra“. Dakle savršena pred našim umom i saznanjem! Danas je pitanje za nas: A koliko mi dozvoljavamo da se greh useli u nas i stvori tu barijeru, tu Savlovu krljušt pred našim duhovnim očima da nam sprečava da otkrijemo ovu lepotu oko nas. Čak i ovakvu grehom preobraženu? A zamislimo kakva nas tek ona vaskrsla lepota očekuje? Grehom čovek ruši svoju lepotu, a tako i lepotu ove prirode, i pitanje „životne sredine“ nije političko nego je ono orginalnije -duhovno. Ne smemo da rušimo Božiju tvorevinu oko nas, pa čak i ovako preobraženu.
„Luča i mikrokozma“ nije za svakog da je čita. A onaj koji se reši da je pročita on se izlaže istoj opasnosti, recimo onoj kada čita Spinozu, ili Lajbnica, ili Hesea. ili Tomu Kepmijskog i mnoge druge dr. On je filozof kao i ovi pomenuti filozofi, i nisu se bavili pravom teologijom ponajviše zato što je nisu ni razumeli. A hteli su da je afirmišu u svojim nezavisnim i slobodnim mislima, koje, naravno, van crkvenosti i njenog učenja, a previše oslonjeniim na svoj intelekt, po pravilu padaju prelest koja se završava javnom zabludom. oLjuba

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *