NASLOVNA » Apologetika, BIBLIOTEKA » Carstvo Božije i carstvo praznine – Pravoslavlje i duhovnost Nju Ejdža

Carstvo Božije i carstvo praznine – Pravoslavlje i duhovnost Nju Ejdža

ŠAMANIZAM I KARLOS KASTANEDA

Karlos Kastaneda je umro 1998. godine. Za njegovu smrt se saznalo tek dva meseca kasnije, pošto se sve krilo od očiju javnosti. Njegove knjige, poput „Učenje Don Huana“, „Odvojene stvarnosti“, „Put u Ihtlan“ i „Orlovog dara“ bile su bestseleri pop-ezoterije krajem šezdesetih i u toku sedamdesetih godine. Skoro da nema čoveka zainteresovanog za bilo kakvu duhovnost, a da nije prošao kroz primamljivu džunglu Kastanedine mistike…
Kastaneda je, spremajući doktorat iz antropologije na Kalifornijskom univerzitetu u Los Anćelesu, otišao u Meksiko da bi izučavao lekovito bilje. Po sopstvenom svedočenju, tamo je sreo indijanskog šamana plemena Jaki, Don Huana, koji ga je upoznao sa halucinogenim gljivama i načinom da se one koriste u putovanju ka onostranom, kao i za sticanje mističkih moći. Knjigu „Učenje Don Huana“ Kastaneda je objavio 1968. godine i odmah stekao popularnost – bilo je to doba kada su hipici eksperimentisali sa drogama i dalekoistočnim religijama, pa je studija pala na plodne tle. Jedna od najpopularnijih rokgrupa tog vremena, „Eagles“ („Orlovi“) uzela je ime po vrhovnom duhu Don Huanove religije „Orlu“. Kastaneda je retko držao predavanje i bežao je od novinara. Mnogi su ozbiljno posumnjali u postojanje glavnog lika njegovih ezoterijskih saga. No, to nije umanjilo prodaju knjiga ovog potonjeg.
Don Huan je šaman, predstavnik religije šamanizma. Kakva je to religija?
Mirča Elijade u svojoj studiji o šamanizmu kao arhajskoj tehnici ekstaze tvrdi da je reč o jednom od najstarijih relitijskih iskustava čovečanstva, koje izražava „nostalgiju za rajem“. Šaman je plemenski žrec, vrač i lekar, koji ima za cilj da mističkim putovanjima uspostavi pokidanu vezu između gornjeg i donjeg sveta. Putovanja na koja on kreće veoma su opasna, spojena sa mnoštvom različitih prepreka. On mora da prođe kroz čeljusti čudovišta, da nađe mesto gde se spajaju zemlja i nebo, da pobedi duhove koji ga ometaju. Pre no što postane šaman, izabranik prolazi kroz psihičku krizu, koja, po svemu sudeći, nije ništa drugo do đavoimanost. U toku duševne transformacije, mladi kandidat „umire i ponovo se rađa“. Duhovi ga preuzimaju i „presazdavaju“, često mu kidajući delove tela i vršeći sve vrste psihološkog i fizičkog nasilja nad njim. Moderni antropolozi, kakav je već pomenuti Elijade, u ovim opisanim kontaktima sa svetom duhova vide samo halucinacije; no, ne mogu objasniti to kako su halucinacije šamana sa raznih krajeva sveta, koji se nikad nisu sreli, niti su njihova plemena dolazila u dodir, skoro istovetne. U mnogim inicijacijama od posvećenika se traži da se odrekne svoje besmrtne duše i preda đavolu da bi stekao okultne moći.
Šamanistički religijski sistem je vrlo jednostavan. Nekad su tri sveta (zemlja, nebo i podzemlje) bila povezana. Opštenje između sve tri sfere bilo je slobodno i dostupno svima. Kosmička katastrofa je to opštenje onemogućila, i ljudi koji žive na zemlji nemaju dodira ni sa nebom ni sa podzemljem. Šaman je taj koji im, u ekstazi, ta putovanja omogućuje. Ekstaza se postiže na razne načine: od mističkog plesa uz bubnjeve do korišćenja halucinogenih droga (kakav je slučaj sa Don Huanom). Šaman se, na svojim putovanjima, kreće po tzv. „Drvetu sveta“ (axis mundi). Šamani poseduju različite magijske moći: prizivaju duhove da pomognu ili da naškode, levitiraju, imaju prekognitivne sposobnosti, itd.
Neošamanizam XX veka sastavni je deo sveopšte obnove paganstva kojoj prisustvujemo već desetlećima. Pored Kastanede, šamanizam je na Zapadu popularizovao i Majkl Harner, autor knjige „Put šamana“ (1980), koji je „arhajske tehnike ekstaze“ učio i na sebi primenjivao boraveći među Indijancima Konibo u oblasti peruanske Amazonije. Današnji ekstrasensi i vidovnjaci, poput plemenskih žreca, imaju svoje duhovnevodiče. Tako je, na primer, ruski parapsiholog Anatolije Kašpirovski, poznat po kobnom dejstvu na auditorijum, u jednom TV-intervjuu priznao da mu se svake noći javlja duh koji ga poučava kako da „leči“, najavljuje mu sutrašnje pacijente i o njima otkriva ono što Kašpirovski svojim silama nikad ne bi mogao da sazna.
Jedna od rok-grupa koja je bila pod nesumnjivim uticajem šamanizma je „The Doors“. Njihov veliki upliv na publiku u doba hipipokreta, kada su koncerti zaista postojali kolektivna ekstaza, klavijaturista grupe Rej Manzarek objašnjava ovako:“To je bio psihološki, horor-otkačenjački šou. To je bio otkačenjački šou u smislu šamana – u smislu opsednutosti – silama univerzuma, za šta je Džim bio sposoban. To jest, Morison je bio kao šaman koji vodi ljude na mističko putovanje u tamne oblasti psihe… To je bilo kao da je Džim elektrošaman, a mi smo bili bend tog elektrošamana /…/“. U jednom intervjuu, Dani Šugermen, menadžer “ Dorsa“, na pitanje da li je Morison bio opsednut, nedvosmisleno je odgovorio da je on ljudski ego koji koristi neka viša sila, „kolektivna veza koja nas sve povezuje“.

Ključne reči:

2 komentar(a)

  1. sestra Rada

    Pomaže Bog draga braćo i sestre u Hristu!
    Zanima me otkud simbol Lobanja i kosti tzv. Adamova glava na zastavi nekih Svetogorsih monaha?
    To jeste ispred nekih kelija?
    Ne želim da se osete nelagodno ljudi koji su tamo ili su bili u isposnicama.
    Volim Svetu Goru i priče Svetogorskih Staraca.
    Ovo pitam jer sam čula da postoji takva zastava ispred vrata nekih kelija?
    Da li je taj simbol Pravoslavan?
    Uz dužno poštovanje i prema našim borcima u Drugom svetskom ratu koji su takođe imali zastavu sa tim simbolom-Za kralja i Otadžbinu.
    Sastradavali su za naš narod.
    Ne znam otkud taj simbol u našoj veri?
    Blagodarim na odgovoru.
    Bog vam dobra dao dobri ljudi !
    Živi i zdravi bili!

    Amin +++

  2. Draga sestro Rado,

    Bog ti pomogao. Adamova glava (grob Adama: http://www.svetazemlja.info/strana_sr.php?strana_id=53 i Golgota: https://sr.wikipedia.org/sr/%D0%93%D0%BE%D0%BB%D0%B3%D0%BE%D1%82%D0%B0 ) odnosno lobanja našeg Praoca se ikonopiše u donjem delu scene Raspeća našeg Gospoda Isusa Hristosa kao Novog Adama tj. Bogočoveka ( https://sr.wikipedia.org/sr/%D0%A2%D0%B5%D0%BE%D0%BF%D0%B0%D1%81%D1%85%D0%B8%D0%B7%D0%B0%D0%BC ) na koju kaplje Njegova Krv kao čin iskupljenja grehova celog čovečanstva, citiram:

    Jevanđelje po Svetom Apostolu Luki 21 ( http://www.pouke.org/svetopismo/biblija.php?lang=sinod&lang2=&book=42&chap=21 ): 19 „Trpljenjem svojim spasavajte duše svoje.“ tj. „Daj krv, primi Sveti Duh“.

    Adamova lobanja sa ukrštenim kostima se pojavljuje i na Velikoj shimi (Svetogorski monasi nemaju tzv. Malu shimu, već imaju samo ovu pomenutu):

    https://sr.wikipedia.org/sr/%D0%92%D0%B5%D0%BB%D0%B8%D0%BA%D0%B0_%D1%81%D1%85%D0%B8%D0%BC%D0%B0

    Što se tiče zastave nekih Svetogorskih monaha koju si pomenula, mislim da se možda radi o sledećem:

    „But to bring a sword“: Extra Ecclesiam nulla salus („LIBER DE CATHOLICAE ECCLESIAE UNITATE“ by Cyprian of Carthage) => „Live by the sword, die by the sword“: Join, or Die [Psychogeography ($£X MAJIK RITUAL / evoL PsychogeogrAphix 2004), You’re either with us, or against us & Anaconda Plan] => Liberty or Death => Eleftheria i thanatos => Unification or Death; Unity or Death; Death of Tyranny! => Freedom or death => With faith in ‘God’! For King and Fatherland! Freedom or Death! => „Orthodoxy“ or Death)

    http://www.ship-of-fools.com/gadgets/fashion/media/orthodoxy_or_death_t_shirt.jpg

    tj. o raskolništvu koje svoje korene kroz ljudsku istoriju ima u masonštini odnosno u nesrećnom pokušaju da se poveže „prosvetiteljski“ nacionalizam sa Pravoslavljem i stvori monarho-klerikalizam odnosno teokratija.

    S Bogom, a ne slobodno-od-savesti „zidarsko“ zbogom.

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *