Вода освећена на Крстовдан и на Богојављење?

Питање:
Помаже Бог! Интересује ме да ли је исти начин употребе воде освећене на Крстовдан (19 јан. по новом) и воде освећене на Богојављење (20 јан) , и уколико није проблем, молим вас да ми препишете молитву која се чита пре употребе Богојављенске воде. Унапред захваљујем на одговору. Свако добро од Господа.
Радмила


Одговор:
Бог помого драга Радмила! Јесте исти начин употребе јер је у суштини један и те исти празник. Минеј за месец јануар јасно објашњава ово питање. У нашем календару поред Воздвиженија Часног Крста – Крстовдан, који је запиисан црвеним словом (27 септембра) такође се сурећемо са још једним «крстовданом», који се празнује уочи Богојављења и записан је црним словима (значи не празничним) . Овај последњи «крстовадан» минеј не познаје као празник него у тај дан се служи «предпразднство» (предпразништво) Богојављењу. Служба је посебно лепа, и припремајућа, и има своје посебности. Уочи Богојавлеља после јутрење служе се посебни часови, после којих долази вечерња самог Богојављења са литургијом св Василија Великог, где се одмах после заамвоне молитве врши водоосвећење (по Типику) . Ово прво освећење воде литургијски већ јесте богојављенско, јер се одслужила вечерња празника. Иначе само празнично бденије Типик прописује да се почне са великом повечеријем после којег долази јутрења, и касније после часова литургија. Опет после заамвоне молитве, на сам дан Богојављења, врши се и друго водоосвећење. Чин водоосвећења потпуно је исти у оба случаја. Такође и ова освећена вода у оба случаја вршена је у спомен крштења нашег Господа Исуса Христа на реци Јордану и новозаветног јављања Бога као Троице. Дакле ништа се не дешава у име крста, нити празнује, него је у народу остало сећање на крст зато што се он бацао у воду у самом чину водоосвећења; такође постоји лепа траиција код грка када је епископ бацао крст са моста у реку (у јануару) а храбрији рониоци и пливачи тражили су га и вадили напоље, и победник је добијао одређене награде. Треба имати на уму да септембарски Крстовдан који се празнује у част крста Господња и овај јануарски хертолошки (наука о празницима) немају ничег заједнчког. Дакле овај последњи «крстовдан» ипак је више народан него ли црквени. Пред употребу богојављенске воде пева се или чита тропар и кондак Богојављењу док свештеник освећује куће као што то и јектенија водосвећења сведочи: «О черплющихъ и емлющихъ во освящение домовъ, Господу помолимся». Посебне «једне молитве» пред освећење воде нема зато што их у самом чину освећења има више, а како је вода већ освећена то није потребно да се никаква молитва чита, осим нашег хваљења празнику које изражавамо кроз певање тропара и кондака. Надам се да сам одговорио на ваше питање. Са поштовањем и благословом, о. Љубо

Comments are closed.