NASLOVNA » Društvo, SPC, TRAGOVI U VREMENU » Visoki napon oko Tesline urne
NIKOLA TESLA SKULPTURA IVANA MESSTROVICHA  MUZEJ NIKOLE TESLE 
Beograd 6. 3.2009. foto:ZZeljko Jovanovich

Visoki napon oko Tesline urne

Vest da je patrijarh Irinej ponovio predlog SPC da prah Nikole Tesle počiva u porti Hrama Svetog Save izazvala je pravu lavinu komentara na društvenim mrežama i reakcije hrvatskih medija

Beograd ; Hram Svetog Save ; vera ; religija ; pravoslavlje 26.08.2014. Snimio:Dragan Jevremovich

Jučerašnji sastanak patrijarha Irineja i predsednika Tomislava, u vezi sa živopisanjem Hrama Svetog Save prošao bi gotovo nezapaženo, da poglavar SPC tom prilikom nije ponovio predlog da urna s pepelom Nikole Tesle iz muzeja bude prenesena u portu Hrama, gde će velikom naučniku biti podignut i spomenik.

Tako je deo protokolarne vesti o susretu čelnih ljudi srpske države i crkve postao povod za niz komentara na društvenim mrežama i u onlajn novinama.

Dok jedni smatraju da su religija i nauka nespojivi, drugi poručuju da se ovim potezom prekida to da li je „Tesla naš ili Hrvatski”. Bilo je i onih demokratski nastrojenih koji su predložili da o sudbini zemnih ostataka našeg naučnika odluči narod na – referendumu.

Podršku patrijarhovoj inicijativi dalo je nekoliko udruženja Srba iz Hrvatske, podsetivši da su se za to isto i sami zalagali 2013. kada se obeležavalo 150 godina od Teslinog rođenja. Političke stranke su bile uzdržane, s izuzetkom Lige socijaldemokrata Vojvodine. Kako su istakli u saopštenju, „premeštanje Teslinih ostataka nije i ne može biti stvar odluke susreta predsednika države i patrijarha” kao i da „Teslina urna nije samo neizostavni deo muzejske zbirke već i svetski spomenik nauci”. Ovaj potez, zaključuje LSV, predstavljao bi „ne samo još jedno Nikolićevo gaženje Ustava već i svetsku sramotu”.

Eventualno „preseljenje” ostataka velikog naučnika u portu Hrama Svetog Save bila je vest i za hrvatske medije, ali i povod za još jedno „podsećanje” na Teslino hrvatsko poreklo. „Hrvatski i američki izumitelj svetskog glasa rođen je u ličkom  Smiljanu 1856. godine, ali je gotovo ceo život radio u SAD gde je ostvario sve izume. Umro je u Njujorku u starosti od 87 godina”, navodi riječki „Novi list”, a prenosi agencija Tannjug.

U ovoj kratkoj biografiji izostavljeno je da je Nikola Tesla rođen u pravoslavnoj porodici i da je sin sveštenika.

Pre tačno godinu dana u našoj javnosti se vodila slična polemika o istoj temi, ali sa daleko zanimljivijim scenskim efektima. Naime SPC je tada ukazala na navodni satanistički obred kraj Tesline urne izložene u Muzeju. Ispostavilo se da je reč o intervjuu sa izvesnim muzičarom, učesnikom beogradskog festivala „Rezonajt”. Fotografije iz muzeja objavljene su na Tviter nalogu festivala, s potpisom „Neverovatna seansa”. Predstavnici crkve su na slici prepoznali elemente „spiritizma i nekromantije” i uz žestoku kritiku ukazali na opravdanosti predloga SPC da se prah Nikole Tesle da pod njihovo okrilje. Reč je zapravo o inicijativi Srpske pravoslavne crkve koja je formalizovana 2014. godine, kada je patrijarh Irinej potpisao sporazum sa ministarkom Zoranom Mihajlović o podizanju spomenika Nikoli Tesli pokraj Hrama Svetog Save i preseljenju ostataka našeg najvećeg naučnika u portu ovog zdanja. Izmeštanju urne odmah se usprotivio Upravni odbor Muzeja Nikole Tesle, saopštivši da je reč o kulturnom dobru koje ne može da bude sahranjeno na groblju, niti može biti izloženo negde drugde.

Upravni odbor dobio je podršku pokreta „Spasimo nauku” koji je aktivan na društvenim mrežama. Naučnici okupljeni u ovom pokretu smatrali su da je pomenuti sporazum proizvod predizborne kampanje i primer „zloupotrebe velikog naučnika u dnevnopolitičke svrhe”, kao i da je reč o „pravno i etički problematičnom pitanju”.

Zbog neslaganja jednog dela stručne javnosti, političkog pritiska ili zbog iščekivanja parlamentarnih izbora 2014. godine, gradonačelnik Beograda tada je zamrzao ovu odluku. Objavio je to nekoliko dana nakon što su svoje potpise stavili patrijarh i ministarka Mihajlović. Podizanje spomenika nije sporno, ali je prenošenje urne pod znakom pitanja.

Ipak, SPC ne odustaje od svoje inicijative. To je potvrđeno i u zaključcima Svetog arhijerejskog sabora, čije je zasedanje okončano 25. maja: „Sabor, po ko zna koji put, ponavlja svoj stav da ostaci srpskog i svetskog velikana, Nikole Tesle, ne zaslužuju da budu muzejski eksponat nego da budu dostojno sahranjeni na odgovarajućem prostoru pored Hrama Svetog Save na Vračaru, kao što su i Vuk i Dositej pred Sabornom crkvom u Beogradu”.

 

Izvor: http://www.politika.rs/scc/clanak/356181/Visoki-napon-oko-Tesline-urne

2 komentar(a)

  1. Plašite se najviše unutrašnjeg neprijatelja, jer on je kao crv ,koji siše sok zdravog drveta i učini da i veliki hrast padne. Ove gluposti savremenih „naučnika“ i jadnih političara (čitaj bezvernika) stvarno pokazuju, da „ljubičica bela“ još cveta i smrdi. Ali, daće Bog…..neko novo pokoljenje će se odužiti ovom velikanu. Oblačak, proći će!

  2. Mirela Jovanović

    Nikola Tesla je prije sbega bio Hristov sledbenik, skroman i ponizan, Bogu Dragom ugodan čovjek, veliki vjernik, rođen u srpskoj ,pravoslavnoj, svešteničkoj porodici. Za njega bi sigurno bila čast biti sahranjen na jednom svetom mjestu-Hramu posvećenom Svetom Savi, a ne u muzeju kao eksponat.
    Spoznaje koje je iznio i obznanio čovječanstu, dobio je samo on ,kao poklon, dar i dozvolu od Dragog Boga , da spozna mali dio tajne Božije.
    Slava Ocu i Sinu i Svetom Duhu, sada i uvijek i u vijeke vijekova ! Amin.

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *