Strah od braka

Pitanje:
Pomaze Bog casni oci.Mene muci jedno pitanje.Moze li covjek da spasi dusu, ako nije u braku ili u monastvu? Jer ja se nalazim u nezavidnom polazaju.Strah me od braka jer sam nezaposlen i imam psihickih problema, vec duze vrijeme se lijecim psihicki.A cini mi se da nisam ni za monaha.Sve mise cini da necu moc u braku da budem glava porodice.Sta da radim?
B.V


Odgovor:
Dragi brate, spasenje ne zavisi ni od braka, ni od monaštva, već od toga kako će čovek provesti svoj život na zemlji, kako će trčati životnu trku, kako će rat sa zlom voditi i veru održati (2. Timoteju 4, 7) . Na apostolsko pitanje o braku i bezbračnosti Gospod Isus Hristos odgovara: Ima uškopljenika koji su se tako rodili iz utrobe materine; a ima uškopljenika koje su ljudi uškopili, a ima uškopljenika koji su sami sebe uškopili Carstva radi nebeskoga. Ko može primiti, neka primi“ (Matej 19, 12) . Podvig devičanstva je privilegija malobrojnih. Jer, osnovni zadatak, koji je Gospod dao čoveku pri stvaranju, je nastavak života na zemlji. Bez rađanja nema produžetka roda ljudskog. A rađanje je moguće samo u zajednici čoveka i žene, u prvoj pravnoj instituciji na zemlji, u braku. E sad, Hristos govori da ima onih koji su još po rođenju opredeljeni za devičanstvo, oni po svom prirodnom nagonu nemaju sklonost ili želju za opštenjem sa ženom, odnosno muškarcem, za njih devičanstvo ne predstavlja nikakvu zaslugu, pa ni korist. Tu su i oni koji su posle neke bolesti ili hirurške intervencije postali nesposobni za brak, pa i njima celomudrenost mnogo ne koristi. Oni „koji su sami sebe uškopili Carstva radi nebeskoga“ ne predstavljaju one koji su odstranili neke svoje udove, jer je to prestup crkvenih zakona, već su to oni koji se po svojoj volji i odluci uzdržavaju, oni su se dobrovoljno opredelili za celomudrenost. Takav čovek je dobar, zato što on, nezavisno od drugih, sam dobrovoljno stupa u Carstvo nebesko. Hristos nas uči da je takva odluka slobodna, niko nema prava da vrši pritisak na one koji se opredeljuju za činjenje dobra, pa zato i zaključuje: „Ko može primiti, neka primi“. Na taj način Hristos ne prisiljava na devstvenost, ne zabranjuje brak, ali predočava da je devičanstvi ipak izuzetak. Ti si, dragi brate, još relativno mlad čovek i imaš dovoljno vremena da se opredeliš, sasvim slobodno, za jednu od životnih opcija. Najnormalnije bi bilo da skklopiš brak sa ženom koja će imati razumevanja za tvoje nedoumice i slabosti. Ako si trenutno bez posla, posao će se naći, onaj koji traži nalazi i onaj koji kuca otvara mu se (Luka 11, 9) . I tvoji sadašnji psihički problemi će proći, zasigurno brže ako se nađe osoba koja će te podržati u trenucima slabosti. Apostol Pavle je savetovao: „Nosite bremena jedan drugoga i tako ispunite zakon Hristov“ (Galatima 6, 2) . Jeste muž glava ženi (Efescima 5, 23) , ali su muž i žena u braku ravnopravni, ravnopravni su u ljubavi, pa tako i u obavezama. Možda će žena, u početku, da više privređuje u porodici, ali to ni u kom slučaju ne umanjuje ulogu muža. Mislim da imaš najviše predispozicija za sklapanje braka, za život udvoje, za rađanje i vaspitanje dece. Monaštvo je, po rečima Svetih otaca i učenju Crkve, anđeoski obraz i samo izuzetnima je dato da se za ovaj vid života opredele. I tu bi se, pošto verovatno nemaš bogoslovsko obrazovanje, godinama morao pripremati, „iskušavati u poslušnosti“, pre no što bi mogao primiti „anđeoski obraz“. Ako kod tebe ima i najmanje sumnje u uspeh monaških zaveta, nemoj se upuštati u taj rizik. Ono treće, ostajanje izvan braka i izvan monaštva, je najgora moguća solucija. Ostaješ kao voćka bez roda, koja će se sasušiti i gotovo da nećeš ni znati u šta ti je život prošao. Nažalost, u tom stanju ne bio usamljen. U našim selima je mnogo „momaka u godinama“, od 30 pa do 70 godina, koji su ostali kao panjevi, najčešće i sebi i okolini na teret. Dragi brate, još jednom ponavljam: spasenje duše ne zavisi ni od jednog ovog životnog stanja. U svakom ovom životnom obliku moguće je živeti časno, živeti hrišćanskim životom, Bogu na slavu, bližnjima na korist, a sebi na spasenje. Razmišljaj o sebi ozbiljno i temeljno, stavljaj na terazije sve te mogućnosti, a sam, uz pomoć svog duhovnika (nadležnog sveštenika) , odluči „kome ćeš se privoleti carstvu“. Veoma bih se radovao da čujem da si se oženio, jer je udvoje mnogo lakše, svi životni problemi se zajednički lakše podnose i rešavaju. Neka ti blagi Gospod bude na pomoći, da te ukrepi i pojača volju za življenjem, kako bi odgovorio svome visokom naznačenju, a koje je malo manje od anđela (Psalam 8, 5) . Blagosloven neka je završetak Petrovskog posta, uz srdačan pozdrav o. Dušan

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *