Šta je blud u braku

Pitanje:
Pomaže Bog, Poštovani otci, Slava Bogu i hvala vama za vaš sajt, rado ga posećujem i mnogo sam naučio. Ipak, temeljno pretražujuči nisam našao pitanje koje me muči, pa bi hteo da vas pitam šta znači pojam “blud u braku“, šta obuhvata i sl. Imam duhovnika, dobrog sveštenika, ali nisam imao smelosti da pitam otvoreno o tome jer je tema delikatnija. Hvala vam
Goran


Odgovor:
Bog ti pomogo Gorane, To što imaš duhovnika to je dobro, a to što nemaš smelosti da ga pitaš baš sve što te muči mislim da je to samo do tebe i nema razloga da se ustručavaš.
Termin „blud u braku“ nisam baš siguran na šta se misli (verovatno ako nisu u crkvenom braku) ali pokušaću da ti objasnim. Zajednica života čoveka i žene (građanski brak) po spoljašnosti izgleda kao i crkveni brak. To je poslužilo kao povod Ocima Crkve da u Kanonima ponekad nazovu brakom i ono što u suštini nije zakoniti – Bogom blagosloveni brak, i venčanjem ono što nije venčanje. Ovo je stvorilo nedoumicu u pogledu pojedinih odnosa, da li su oni brak, ili blud. Najveće nedoumice izazvale su upravo zajednice života čoveka i žene (građanski brak) . Da bi razrešio ovo pitanje sveti Vasilije Veliki svojim 26-im kanonom imenuje pravim imenima (crkveni) brak i blud (građanski brak) , ne obraćajući pažnju na ono što se pokazuje spolja, nego sudeći upravo po duhovnoj suštini.
„Blud nije brak, pak ni početak braka; zato, ako je moguće, neka se razluče oni koji su se kroz blud sastavili, i to bi bilo najbolje. Ali ako oni na svaki način hoće da zajedno žive, neka se podvrgnu kazni za blud, a neka se već ne dijele, da se što gorega ne dogodi“ (26. kanon Vas. Vel) . „Blud nije brak“. Građanski brak nije crkveni brak, zato mu je duhovna suština da je on blud, tj. bezakonita, bezblagodatna zajednica života čoveka i žene. To što građanski brak spolja izgleda kao crkveni ne sme da omete naše staranje za istinom. Građanski brak, budući bludom, ne samo da nije brak nego nije ni početak braka, te, po Sv. Vasiliju Velikom, takvu vezu treba razlučiti, ali ne po svaku cenu. Upornost čoveka i žene da žive zajedno može dovesti do toga da Crkva, u strahu „od čega gorega“, odobri i blagoslovi tajnom braka tu zajednicu, nezavisno koliko je dugo ona trajala. Reči pak: „neka se podvrgnu kazni za blud, a neka se već ne dele“, označavaju dopuštenje braka od strane Crkve za takva lica koja se već nalaze u građanskom braku. Dotični moraju stupiti u brak (tj. venčati se u crkvi) . Pogrešno je tumačiti da reči: „Neka se već ne dele“, znači ostaviti ih da žive i dalje u bludu, tj. bez crkvenog braka, a da opet uživaju punu liturgijsku zajednicu, odnosno, Sveto Pričešće. Jer za one koji žive u bludu (građanskom braku) , u prelaznoj zajednici, 22. kanon Sv.Vasilije Veliki kaže: „… ne treba ih dotle primati dok se iste (smetnje) ne dignu od njih“. Crkva ne prima u liturgijsku zajednicu (Tela i Krvi Gospodnje) nikoga dok je u bludnom življenju, osuđenom Crkvom. Svako dobro ti želim o. Dragan

Jedan komentar

  1. Mislim da se pitanje nije odnosilo na razliku izmedju crkvenog i gradjanskog braka , već na bludu u crkvenom braku , da li on postoji i šta podrazumijeva ?

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *