Неколико питања

Питање:
Помаже Бог, Имам пар питања па ћу покушати да буду што краћа и јаснија. У вези Исусовог родослова у Новом Завјету, зашто се он наводи по очевој линији ако је Исус зачет од Духа Светог и дјеве Марије? Да будем јаснија, зашто је то онда битно и зашто би ми онда морали то да знамо? Када је у питању мајка Исусова Марија, да ли игдје постоје подаци о томе из које је она породице тј њен родослов? Осим ако ми мије промакло, мислим да једини помен њене породице код ап Луке да је Јелисавета, мајка Јована Крститеља, Маријина рођака. Која су све имена и титуле приписивани Исусу? Ми данас најчешће говоримо Исус Христ, Исус као име а Христ као титула. Још негдје се спомиње тј приписује Му се и име Емануил. Да ли је и за вријеме Исусовог живота био познат под овим или се то почело користиити касније. Да ли су значења тих имена и титула остала иста сад као што су била и раније? Зашто је Исус гворио арамејски поред хебрејског, поготово што је живио и што се кретао у јеврејским заједницама током свог живота и проповједања? Од куд присутност арамејског језика међу јеврејима? Радујем се Вашим одговорима!
Mилица


Одговор:
Драга Милице, Опрости молим те, само да напоменем да ова рубрика није замишљена као нека “енциклопедија хришћанства” већ, као што и њено име каже, као место где верна деца Божија могу да поставе питања о спасењу својим свештеницима.
Што се тиче тражења историјских, теолошких, библиографских и других података, људи се могу користити нашом библиотеком (http: //svetosavlje.org/biblioteka/index.htm) или консултовати мноштво светоотачке литературе.
Ево неких одговора на твоја питања: 1. На прво питање, између многих других, одговор је одавно дао и Св. Теофилакт Охридски, који каже: “Зашто се даје родослов Јосифа, а не Богородице? Какво је учешће Јосифа у том бесеменом зачећу? Јосиф није био стварни отац Христов да би се од Јосифа изводио Његов родослов. Дакле, ствар је у овоме. Јосиф заиста није имао никаквог учешћа у Христовом рођењу, и зато је било потребно да се да родослов Богородице. Али, пошто је постојао закон да се родослов не изводи по женској линији, Матеј и не даје родослов Дјевин. Осим тога, дајући Јосифов родослов, он је истовремено дао и њен родослов, јер је постојао закон да се жена не узима ни из другог племена, ни из другог рода или породице, већ из истог племена и рода. Пошто је постојао такав закон, онда је јасно да, чим се даје родослов Јосифа, самим тим се даје и родослов Богородице, јер је Богородица била из истог колена и рода као и Јосиф. Да није тако, како би се онда она могла обручити Јосифу? На тај начин, еванђелиста је сачувао закон који је забрањивао извођење родослова по женској линији, али тиме је, не мање, дао и родослов Богородице када је дао родослов Јосифов. А назвао га је “мужем Маријиним” по општем обичају, јер и ми имамо обичај да и обручника називамо “мужем” жене која му је обручена, иако брак још није склопљен.” http: //www.scribd.com/doc/7196936/Tumaenje-Svetog-Evanelj-Po-Mateju 2. Зашто је битно да и ми то знамо? Зато, да бисмо се уверили и видели да је Господ одржао обећања која је кроз читави Стари завет давао људском роду. Та обећања Адаму, Авраму, Давиду, и осталим претцима Хрисатовим по телу, обистинила су се, и св. Јеванђелист нам пружа податке о томе. 3. Одговор као и на прво питање. 4. “Исус” је јеврејско име и у преводу значи “Спаситељ”. Христос значи – помазаник. Помазаницима су називани цареви и свештеници, јер су помазивани светим јелејем из рога који је полаган на њихову главу. Господ се назива Христом и као цар, јер се зацарио у слави коју је имао од Оца, пре него што је свет постао; и као свештеник, јер је Себе принео на жртву ради нас. Он је у пуном смислу помазан истинитим јелејем, Светим Духом, јер ко је други имао Духа као Господ? Али док у светима делује благодат Светога Духа, у Христу делује – не благодат Светога Духа него – сам Христос, који заједно са једносушним Њему Духом чини чудеса. Син Давидов. Постојао је и други Исус, познат као војсковођа јеврејског народа после Мојсија, али њега су звали “син Навин”, а не “син Давидов” јер је живео више поколења пре Давида и није био из племена Јудина, из којег је произашао Давид. Давид је био славан као цар. Он је први од царева који је благоугодио Богу и добио обећање од Бога да ће се из његовог семена родити Христос. Зато су Христа звали “сином Давидовим”. Давид је заиста био веран праобраз Христов, јер као што се он зацарио после Саула, одбаченог од Бога и презреног, тако је и Христос дошао у телу и зацарио се над нама, пошто је Адам био лишен царства и власти коју је имао над свим живим створењима и демонима.” (http: //www.scribd.com/doc/7196936/Tumaenje-Svetog-Evanelj-Po-Mateju) Осим ових, постоје и друга имена, ка Емануил, што значи “с нама је Бог”, а Христос је често себе називао и “Син човечији”, чиме је истицао да је Он подједнако Бог и човек, да су у Њему несливено, непромењиво, нераздељиво сједињене Божанска и човечанска природа. Има и других имена, али је ово можда довољно? 5. Многа од ових имена (или “титула” како кажеш) била су позната не само у Христово време, него још далеко пре Њега, у Старом Завету: Господ (на пример, “Рече Господ Господу мојему…” Пс. 110, 1.) ; Христос, Месија, Помазаник (на пр. Пс. 45, 7.) , Емануил (Исаија 7, 14.) итд. Значења су иста. 6. Арамејски језик је добио име по старозаветном патријарху Араму, петом сину Нојевог сина Сема. (1. Мојс. 10, 22.) Ово је био језик свих Семита блиског истока у периоду од око 800 година пре Христа, па до око 700 после Христа, дакле, скоро хиљаду година. Господ Исус Христос је говорио арамејским језиком. За време његовог боравка и проповеди на земљи арамејски језик је био језик читавог блиског истока, главни језик помоћу којег су се споразумевали сви становници овог широког простора. Арамејски и јеврејски језик су доста слични, посебно због снажног вишевековног утицаја арамејског на јеврејски. (Ми кажемо Јевреји, а не “Хебреји”, па тако и језик зовемо јеврејски а не “хебрејски”.) Једно време јеврејски језик је био жив само у писаној форми.
Поздравља те, о. Срба

Comments are closed.