Календар

Питање:
Помаже Бог! Хтео бих да поставим питање оцу Душану Колунџићу. Оче молим вас да ми одговорите да ли СПЦ треба да прихвати нови календар, једном сам присуствовао литургији када сте на беседи позивали на прихватање новог календара. Добро познавајући ову проблематику, био сам саблажњен вашом беседом. Оче па видите само šта је урађено променом календара у Грчкој и другим православним земљама, а да не говоримо о анатемама на тај календар од стране православних патријарха. Молим вас одговорите ми да ли је боље да примимо овај анатемисани календар или не?
Жарко


Одговор:
Драги брате Жарко, Жао ми је што сам Те саблазнио у вези реформе календара. Мислим да Ти, иако добро познајеш ову проблематику, ниси схватио моје казивање о календару у једној од проповеди. Да Ти појасним, парафразирајући оно што сам тада рекао. А рекао сам да питање календара није питање Цркве већ науке, астрономске науке. Свети оци Првог васељенског сабора су схватили да је многобожачки римски календар, који је састављен за време Јулија Цезара (по коме носи име) , најприкладнији за Хришћанску цркву, прихватили су га и према њему утемељили пасхалију, како да се, по том календару, израчунава датум слављења Васкрса. Да је био неки бољи календар, Оци би свакако прихватили њега. Векови су показали да тај календар није потпуно тачан и ми данас по њему не можемо одређивати датум слављења Васкрса. Морамо се ослањати на “неисходиму пасхалију” и разне кључеве. Православна црква је схватила да се Јулијански календар мора реформисати, ускладити са савременим достигнућима астрономске науке. И зато је сазвана конференција Православних цркава у Цариграду 1923. године и зато је Српска црква послала на ту конференцију најкомпетентје личности, на првом месту познатог научника Др Милутина Миланковића, професора небеске механике на Београдском универзитету. И његов предлог календара, као најбољи, прихваћен је од стране учесника конференције. Познато Ти је и да Руска православна црква, због бољшевичке револуције, није била присутна на конференцији. Уз прихватање најбољег предлога требало је извршити и неопходне припреме за увођење реформисаног Јулијанског календара. Међутим, Грчка црква није хтела да сачека усаглашавање новог календара са црквеним уставом, пасхалијом и богослужењима, није вернике припремила за ову промену, већ је једнострано прешла на нови календар. То је изазвало револт верника и раскол, који и данас постоји. На конференцији, а у Српској цркви до данас, није било у питању прихватање Грегоријанског календара, већ православна ревизија Јулијанског календара. А пошто је та ревизија, реформа Јулијанског календара била најбоље презентована од стране Српске цркве, то Српска црква нема никакве потребе да прелази на Григоријански (како Ти кажеш “анатемисани”) , кад има свој, до сада најтачнији календар на свету, Миланковићев календар. И када Српска црква одлучи, кад се стекну сви потребни услови, она може да преузме свој календар. Да је Грчка црква сачекала, да са осталим Православним црквама изврши све неоходне припреме, које се тичу богослужења, постова, пасхалије и друго, не би било “старокалендараца”. Треба нагласити и још нешто. Српски календар Др Милутина Миланковића слагаће се за извесно време са Григоријанским, али пошто овај није идеално тачан, он ће у односу на Миланковићев календар закаснити за око 3200 година од свога увођења читав један дан, па ће се Григоријански календар морати усаглашавати са Српским календаром. Коначно, брате Жарко, Српска црква не мора да прихвати реформисани Јулијански календар, али када се изврше све припреме (да ове године озбиљно почнемо да радимо, за једно 10 година би могли да извршимо ту реформу) , кад едукујемо српски православни народ, неће онда бити никаквог проблема ни са календаром, са Српским календаром.
Уосталом и ми смо данас сведоци да Грчка црква, оличена у цариградском патријарху и митрополиту пергамском, истрчава у екумениским (прозападњачким) сусретима и споразумима, па ћемо сигурно, после извесног броја година, имати незадовољнике (да не кажем расколнике) и по питању односа са Римском црквом.
Праштај, драги брате Жарко, ако сам Те саблазнио. Мислим да ћеш, после овог објашњења схватити, да ја ни тада ни сада нисам за прелазак на Григоријански календар, али да Јулијански календар треба што пре реформисати.
Срећне Божићне празнике (још увек по Јулијанском календару) и благословену 2010. годину Господњу (по истом календару) жели Ти и срдачно поздравља Твој о. Душан

Comments are closed.