Догматика Православне Цркве – Том III (други део)

ЦРКВА СВИХ СВЕТИХ

Свете Мошти

 

Нема сумње, материја је најзагонетније, најтајанственије и најсложеније заступљена у људском телу. Мозак!? — Каква се све чудесна тајанства збивају између његове материје и душе! Свеколико је искуство рода људског: ничим се та тајанства не могу докучити ни осазнати. Тек нештонешто од тога доступно је људском чулноразумном испитивању. Исто тако и срце човеково — саткано све од самих небоземних тајни. Тако саткани и — свака ћелија у телу људском, и сваки молекул, и сваки атом. Све и сва је на овом тајанственом путу ка Богу, ка Богочовеку. Јер створена Богом Логосом, материја је самим тим богоцентрична. Поред тога, Својим доласком у наш земаљски свет, и Својим целокупним Богочовечанским домостројем спасења света: Господ Христос је очигледно показао да је не само душа него и материја створена од Бога и за Бога, и да је Богочовек: и за њу све и ова као и за душу. Јер саздана Богом Логосом материја је сва својим најунутрашњијим нервом — бoгoчeжњивa, христочежњива.

Очигледан доказ тога је то што је Бог Логос постао тело, постао човек.[1] Тиме је материја узвеличана божанским величањем, и ушла у благодатно-врлински подвиг обогочовечења, охристовљења. Бог је постао тело, постао човек, да би се сав човек, све тело испунило Богом, и Његовим чудотворним силама и моћима. Са Богочовеком Господом Христом, са Његовим телом материја је сва кренула Христовим путем: путем обогочовечења, преображења, освећења, васкрсења, вазнесења, ка надхерувимској слави и вечности. И све то бива и све се то збива кроз Богочовечанско тело Цркве, која и јесте Богочовек Христос у васцелој пуноћи Своје Богочовечанске Личности, пуноћи „која све испуњава у свему”.[2] Тим богочовечанским живљењем својим у Цркви тело се, као материја, као вештаство, освећује Духом Светим, и тако отројичује Светом Тројицом. На тај начин материја постиже свој врховни божански смисао и циљ, своје вечно блаженство и своју богочовечанску бесмртну радост.

Светост Светитеља, светост и њихове душе и њиховог тела је од њиховог ревносног благодатноврлинског живљења у Богочовечанском телу Цркве Христове. Таква, светост обухвата целокупну личност човекову: сву душу и тело, све што улази у тајанствено устројство човекова бићa. Светост Светитеља се не задржава само у души њиховој, већ се неминовно распростире и на тело њихово, те је у Светитеља свето и душа и тело. И ми, побожно поштујући Светитеље, поштујемо целокупну личност њихову, не раздељујући при томе свету душу од светог тела. Отуда је побожно поштовање светитељских моштију природан саставни део побожног поштовања и молитвеног призивања Светитеља. Све то сачињава један недељиви подвиг, као што душа и тело сачињавају једну недељиву личност светитељску. Очигледно, Светитељ за живота на земљи непрекидном и једнодушном благодатно-врлинском сарадњом душе и тела свог, постиже светост личности своје, испуњује и душу и тело благодаћу Светога Духа и тако их претвара у сасуде светих тајни и светих врлина. Стога је сасвим природно указивати побожно поштовање и једном и другом светом сасуду Божје благодати. Јер благодатна сила Христова прониче, облагодаћује свe састојке човекове личности и сву личност као целину. Непрекидним еванђелским подвизима Светитељи постепено испуњују себе Духом Светим, тако да и света тела њихова, по речи светог Апостола, постају храмови Светога Духа.[3] Уселивши Христа вером у срца своја,[4] а Бога Оца делотворном љубављу и испуњавањем заповести,[5] утврдивши се у Духу Светом благодатним подвизима,[6] Светитељи се отројичују, постају обитељи Свете Тројице,[7] храмови Бога живога,[8] и сав им живот протиче: од Оца кроз Сина у Духу Светом. И поштујући побожно свете мошти светитељске, Црква поштује храмове Светога Духа, храмове Бога живога, у којима Бог благодаћу живи и после телесне смрти Светитеља, и по премудром благовољењу Свом чини чудеса из њих и кроз њих. И та чудеса, која бивају од светих моштију, посведочавају да је побожно поштовање њихово од стране људи угодно Богу.

Побожно поштовање светих моштију, засновано на њиховом чудотворству, води порекло из Божанског Откривењa. — Још у Старом Завету Бог је благоволео да свете мошти неких Својих угодника прослави чудесима. Тако је од додира светих моштију пророка Јелисеја васкрснуо мртвац.[9] Гроб и кости пророка, који је Јеровоаму претсказивао разрушење идолских олтара, били су у великом поштовању код Јудејаца.[10] Патријарх Јосиф оставља завештање синовима Израиљевим да чувају кости његове у Египту, и при одласку однесу их у земљу oбeћану.[11]

Нови Завет је уздигао тело људско на небивалу, божанску висину, и прославио га славом какву немају Херувими и Серафими. Благовест је Новог Завета ο телу: смисао и циљ тела људског јесте да заједно са душом стекне и наследи живот вечни у блаженству вечном. Господ Христос је дошао да спасе = охристови = обожи = обогочовечи целога човека, то јест и душу и тело, и да им васкрсењем осигура победу над смрћу и живот вечни. И нико никада није тако прославио тело људско као што је то учинио Господ Христос васкрсењем Својим са телом и вазнесењем тела на небо и вечним седењем у њему с десне стране Бога Оца. На тај начин Васкрсли Господ је унео залог васкрсења у природу људског тела и — “сваком телу пропутио пут у живот вечни”.[12] Од тада човек зна да је тело створено за вечност кроз богочовечност, и да је божански посао његов на земљи: заједно са душом борити се за живот вечни[13] борити се свим благодатно-врлинским средствима, и тако облагодатити себе, испунити себе благодаћу Божјом, претворити себе у храм Духа Светога, у храм Бога живога.[14]

Имајући у виду да је овакав новозаветни циљ тела људског постигнути остварен у личностима Светитеља, хришћани и указују побожно поштовање телима светитељским, светим моштима њиховим — као светим храмовима Духа Светога који благодаћу Својом борави у њима. Но Свето Откривење показује да по неизмерном човекољубљу Свом Дух Свети борави благодаћу својом не само у телима Светитеља већ и у одећи њиховој. Тако, убруси светог апостола Павла исцељују болеснике и изгоне нечисте духове;[15] плаштом својим пророк Илија удара по води, раздваја воду Јордана и сухим коритом прелази Јордан са својим учеником Јелисејем;[16] то исто са истим плаштом чини сам пророк Јелисеј, по узећу Илијином на небо.[17] Α све то има своју божанску потврду и објашњење у божанској сили која је боравила у хаљинама Спаситељевим, које су обавијале Његово пречисто божанско тело.[18] Штавише, по неисказаном човекољубљу Свом, Божански Господ чини да слуге Његовог Божанства чине чудеса не само телом и оделом већ и сенком тела свог, што сведочи догађај са светим апостолом Петром: његова сенка исцељује болеснике и изгони нечисте духове.[19]

Бесмртна благовест Светог Откривења ο светим моштима и њиховом побожном поштовању посведочена је, и непрекидно се посведочава Светим Предањем од Апостолскога доба до данашњега дана. Безбројне су свете мошти светих Угодника Божјих широм православнога света. Чудеса њихова су неизбројна. Побожно поштовање њихово од стране православних хришћана је посвеместно. И то несумњиво зато што свете мошти чудотворством својим побуђују њих иа побожно поштовање њихово. Од самог почетка, у апостолско доба, хришћани су побожно чували чесне мошти Светог Претече и светих Апостола, те су оне могле доћи до нас; а за време гоњења они су склањали и скривали по домовима својим свештене остатке тела светих Мученика. И од тада па све до данашњега дана свете мошти светих Угодника Божјих чудесима својим разливају бесмртну радост богочовечанске вере наше по срцима православних хришћана. Сведочанства ο томе безбројна су; навешћемо само неколико.

Како су свечано преношене и сретане свете мошти Светитеља, дирљиво описује Свети Златоуст у својој Похвалној речи ο Светом Игњатију:[20] Ви, житељи Антиохије, отпустили сте епископа и примили мученика; отпустили сте га с молитвама а примили с венцима; и не само ви него и сви житељи успутних градова. Замислите, шта су све сви они морали осећати при повратку светих остатака његових! каквом су се слашћу наслађивали! у каквом усхићењу били! како су се радовали! каквим су похвалама одасвуд обасипали венценосца! Као што храброг ратника, који је победио све своје противнике, и у триумфу иде са бојишта, усхићено сусрећу гледаоци, не дају му чак ни на земљу да стане, него га подижу и на рукама носе дома, обасипајући га безбројним похвалама, — тако исто су и овог Светитеља сви житељи градова, почињући од Рима, једни за другима носили на својим раменима и предали нашем граду, славећи венценосца, хвалећи победника… у то време свети Мученик је даровао благодат свима тим градовима, утврдио их у побожности; а од тога доба па све до данас он обогаћује ваш град.

Говорећи ο чудотворној сили светих моштију, Свети Јефрем Сирин вели ο светим Мученицима: Они и по смрти дејствују као живи, исцељују болне, изгоне ђаволе, и силом Господњом одбијају сваки зли утицај њихов. Јер је светим моштима свагда присутна чудотворна благодат Светога Духа.[21]

При открићу светих моштију Светога Гервасија и Протасија Свети Амвросије се обраћа слушаоцима и говори са побожним усхићењем: Ви сте дознали, и чак сами видели многе који су се ослободили демона, а још више таквих који су се само руком коснули одеће Светих, и одмах се излечили од својих болести. Обновила су се чудеса древних времена од онога доба откако се доласком Господа Исуса излила на земљу благодат преизобилна: ви својим очима видите многе где су се исцелили као неком сенком Светих. Колико се убруса предаје из руке у руку! колико хаљина, које су биле положене на свештене остатке и од самог додира постале лековите, траже верни једни од других. Сви се труде да их се макар мало дотакну, и ко их се дотакне, оздрављује.[22] Образлажући зашто хришћани указу ју побожно поштовање светим моштима, Свети Амвросије благовести: у телу Мученика ја поштујем ране примљене за име Христово; поштујем успомену онога који живи бесмртношћу врлина; поштујем освећени прах исповедањем Господа; поштујем у праху семе вечности; поштујем тело које ме поучава љубити Господа и не бојати се смрти за Њега… Да, ја поштујем оно тело које је Христос удостојио мучеништва, и које има царовати са Христом на небу.[23]

Говорећи ο чудотворству светих моштију, блажени Августин вели: Ο чему другом сведоче та чудеса ако не ο вери која проповеда да је Христос васкрсао у телу и вазнео се са телом на небо? Јер и сами Мученици били су мартири = сведоци те вере. За ту веру они су положили живот свој, и добили могућност да све ово измољују од Господа за чије су име окусили смрт. Ради те вере они су претходно показали необично трпљење, да би се затим појавила таква сила њихова у свим чудесима.[24]

Свети Дамаскин, сумирајући животворно учење Светога Писма и Светога Предања ο побожном поштовању светих моштију, херувимски благовести из олтара своје богоносне христолике душе: Светитељи су постали по благодати — χάριτι — оно што је Господ Христос по природи — φύσει. Тојест постали су богови по благодати: чиста и жива обиталишта Божја. Јер говори Бог: Уселићу се у њих, и живећу у њима, и бићу им Бог.[25] Притом, Свето Писмо говори: Душе праведника су у руци Божјој, и смрт их се неће дотаћи.[26] Јер смрт Светаца је пре сан неголи смрт. И: Драгоцена је пред Господом смрт светаца његових.[27] Према томе, шта је драгоценије него бити у руци Божјој? Јер Бог је живот и светлост, и који се налазе у руци Божјој налазе се у животу и светлости. Α да Бог и преко ума — διά τοv νοv — обитава и у телима Светаца, сведочи свебожји Апостол: Не знате ли да су тела ваша храм живећег у вама Духа Светога?[28] Господ је Дух.[29] И још ова еванђелска истина: Ако ко поквари храм Божји, поквариће њега Бог: јер је храм Божји свет — а то сте ви![30] Стога, како не поштовати побожно одухотворење Божје, одухотворена телесна жилишта Божија? Јер они, будући живи, са смелошћу стоје пред Богом. Господ Христос нам је даровао мошти Светаца као спасоносне изворе који точе разноврсна доброчинства и изливају миро слаткомирисно. Нека нико у то не сумња! Јер када је по вољи Божјој из кршевите и тврде стене у пустињи потекла вода за жедни народ,[31] и из магареће чељусти — за жеднога Самсона,[32] зар је онда невероватно да из моштију светих Мученика изобилно тече миомирисно миро? Несумњиво тече, по свемогућству Божјем и по Божјем поштовању и уважавању Светаца. По старозаветном закону, ко се дотакао мртвога тела сматран је за нечистог седам дана.[33] Али Свеци нису мртви. Јер од како је Онај, који је сам Живот и Виновник живота, био убројан у мртве, ми већ не називамо мртвима оне који су уснули, преминули у нади на васкрсење и са вером у Ње га, ми их не називамо мртвима. Та и како може мртво тело творити чудеса? И на који се начин кроз свете мошти изгоне демони, удаљују болести, лече болни, прогледају слепи, очишћавају губави, прекраћују искушења и невоље, и сваки добри дар од Оца светлости[34] силази на оне који моле са чврстом вером.[35]

Васељенску веру Цркве ο побожном поштовању светих моштију потврдили су богоносци Оци Светога Седмог Васељенског Сабора својом одлуком: Господ наш Исус Христос подарио нам је мошти Светитеља као спасоносне изворе који изливају разноврсна доброчинства на немоћне. Стога они који се дрзну одбацити мошти Мученика: ако су епископи — да се свргну, а ако су монаси и световњаци — да се лише општења.[36] — у Правилу 7 истог Васељенског Сабора вели се: Ако су који свети храмови освећени без светих моштију Мученика, наређујемо да се у њима положе мошти уз уобичајену молитву.[37]

Да је побожно поштовање светих моштију саставни део Богочовечанског домостроја спасења сведоче и ове чињенице: од најдубље светопредањске старине храмови су зидани на гробницама и моштима Светитеља, и света Литургија се врши једино на антиминсу у коме се налазе честице светих моштију. Поред тога, богослужбене књиге, нарочито Минеји, препуни су молитава и песама које се односе на побожно поштовање светих моштију. Α Житија Светих изобилују сведочанствима ο њиховом чудотворном делању, разливајући по срцима православних хришћана бесмртну радост вере наше православне = богочовечанске.

Све у свему: тајна светих моштију је у срцу новозаветне светајне: оваплоћења Бога.[38] Јер васцела тајна човечијег тела објашњена је оваплоћењем, отеловљењем Бога: Богочовеком Господом Исусом Христом. Отуда благовест, свеблаговест ο телу: „Тело је за Господа, и Господ за тело”.[39] Α кроз тело човеково и сва твар, сва материја добила је свој божански смисао, богочовечански свесмисао.[40] Јер човеком, освећеним у Цркви светим тајнама и светим врлинама, освећује се, охристовљује се и твар, и материја. Α уз то иде и ова радост: мироточивост многих светих моштију. То мило чудо дато је светим моштима да покаже да су хришћани заиста „Христов мирис Богу”,[41] миришу на Бога, на небо. Еванђелска је истина: грех је човеков — смрад пред Богом; и сваки грех смрди на ђавола. Кроз свете тајне и свете врлине хришћани постају „Христов мирис Богу”. Отуда се и свете мошти Светитеља мироточиве.

 


НАПОМЕНЕ:

[1] Јн. 1, 14

[2] Еф. 1, 23.

[3] 1 Кор. 6, 19; 3, 17.

[4] Еф. 3, 17.

[5] Ср. 2. Кор. 13, 13; Гал. 5, 6; Јн. 14, 28.

[6] Ср. Еф. 3, 16; 3, 3; 1 Кор. 2, 12.

[7] Ср. Јн. 14, 23; 17, 21—23.

[8] 2 Кор. 6, 16.

[9] 4 Цар. 13, 21; Прем. Сир. 48, 14—15.

[10] 4 Цар. 23, 18; ср. 3 Цар. 13, 32.

[11] 1 Мојс. 50, 25.

[12] Литургија Св. Василија Вел., Молитва за време: „Свјат, свјат, свјат”.

[13] Ср. 1 Тм. 6, 12; 2 Кор. 4, 18.

[14] Ср. 1 Кор. 3, 16—17; 6, 19; 2 Кор. 6, 16.

[15] Д. А. 19, 12.

[16] 4 Цар. 2, 8.

[17] 4 Цар. 2, 14.

[18] Ср. Мт. 9, 20—23.

[19] Д. А. 5, 15—16.

[20] Р. gr. t. 50, сol. 594.

[21] Похв. слово Мучен. во всјем мирје пострадав., — Творенија, част II, стр. 497; Москва, 1881.

[22] Episl. 22; Ρ. lat. t. 16, col. 1022.

[23] Serm. 55, n. 11; P. lat. t. 17, col. 718 и 719.

[24] De civit. Dei XXII, 9.

[25] 2 Кор. 6, 16; 3 Мојс. 16, 12.

[26] Прем. Сол. 3, 1.

[27] Пс. 119, 6.

[28] 1 Кор. 3, 16.

[29] 2 Кор. 3, 17.

[30] 1 Кор. 3, 17.

[31] 2 Мојс. 17, 6.

[32] Суд. 15, 14—19.

[33] 4 Мојс. 19, 11.

[34] Јак. 1, 17.

[35] De fide, IV 15.

[36] Aсt. VII, Binii Concil, t. V, p. 794; 1636. г.

[37] Епископ Никодим Милаш: Правила Седмог Васељ. Сабора, књига I.

[38] Ср. 1 Тм. 3, 16.

[39] 1 Кор. 6, 13.

[40] Ср. Рм. 8, 19—23.

[41] 2 Кор. 2, 15.

 

Comments are closed.