NASLOVNA »

Loading Prolog

« Ceo Prolog

  • Ovaj Prolog je prošao.

12. mart po julijanskom kalendaru

25. marta

|Ponavljajući Prolog (See all)
Yearly on the same date

1. Prepodobni Teofan Ispovednik. Prozvat Sigrijan zbog mesta Sigrije, gde beše rođen. Srodnik cara Lava Isavrijanina i sina mu Kopronima. Imaše ogromno bogatstvo i sjaj. No sve to izgubi svoju vrednost za Teofana onda kada se Hristos Gospod zacari u duši njegovoj. Tada se on opiraše ženidbi svojoj, pa kad ipak bi primoran oženiti se, on uspe da usavetuje svoju nevestu da žive celomudreno kao brat i sestra. A čim mu pomreše roditelji, žena mu ode u jedan manastir, a on u drugi. Njegov manastir bi u Sigrijanskim gorama u Kizičkoj oblasti. Nekad slavan i bogat Teofan življaše u manastiru kao poslednji ubožjak. I svi se divljahu takvoj promeni kod njega. Pa pošto posta čuven zbog svoje silne vere, uzdržljivosti i mudrosti, bi pozvan na VII vaseljenski sabor u Nikeji, na kome se utvrdi poštovanje ikona. Zbog velike čistote i celomudrenosti dade mu Bog dar čudotvorstva, te lečaše sve bolesti, naročito manijaštvo i ludilo. Za sve bolne i nevoljne on se moljaše Bogu, i molitvom svojom pomagaše im. Samo kad se on razboli i bolova dugo, ne hte se pomoliti Bogu za ozdravljenje svoje, nego trpljaše s blagodarnošću. Kada nasta opet gonjenje ikona od zloga Lava Jermenina, tada sveti Teofan bi doveden u Carigrad i bačen u tamnicu gde dve godine provede u teskobi i muci i poniženju. Tada ga posla car na zatočenje na ostrvo Samotrak, što on ranije provide duhom svojim i reče tamničarima. No kad stiže na Samotrak, požive još samo dvadeset tri dana i predstavi se Gospodu svome i Tvorcu, da primi zaslužen venac slave.

2. Prepodobni Simeon Novi Bogoslov. Ovaj bogonosni i veliki Otac Crkve rođen bi u Galati Paflagonijskoj, vaspitan u Carigradu i uvršćen u dvorjane cara Vasilija i Konstantina Porfirorodnih. Ostavi sve radi Hrista i povuče se u manastir. Podvizavao se pod rukovodstvom starca Simeona, potom bio iguman manastira svetog Mamanta i najzad otšelnik. Najveći bogoslov posle svetog Grigorija Bogoslova. Osećao blagodat u srcu svome. Njegove su reči prava duhovna i bogoslovska otkrovenja. Upokojio se 1032. godine. Mošti mu čudotvorne.

3. Sveti Grigorije Dvojeslov, papa rimski. Sin senatora Gordijana, i sam potom bi senator i načalnik grada Rima. No čim mu se otac upokojio, on se preda duhovnom životu. Od svog velikog bogatstva sazida šest manastira u Siciliji i sedmi u samome Rimu u čast apostola Andreje, u kome se i on postriže. Silvija, majka njegova, takođe se zamonaši u jednom ženskom manastiru. Po smrti pape Pelagija izabran bi Grigorije za papu. On bežaše od te časti i vlasti, i krijaše se po gorama i gudurama, no Gospod ga prokaza onima koji ga tražahu na taj način što se pojavi stub ognjen od zemlje do neba na onom mestu gde se Grigorije krijaše. Beše neobično milosrdan. Sav svoj dohodak upotrebljavaše na skloništa bednih i na gostoprimstvo. Često prizivaše bedne ljude i služaše im oko trpeze. Bavio se i pisanjem korisnih knjiga. Dvojeslov, ili Sabesednik, on se i naziva zato što je napisao knjigu pod tim imenom, u kojoj je izneo vrline i čudesa italijskih svetitelja. Sastavio je i svetu Liturgiju Pređeosvećenih Darova, koja se služi sredom i petkom Časnoga posta. Njegov arhiđakon Petar viđao je goluba gde leti iznad njegove glave kad je sedeo i pisao. Predstavio se Gospodu 604. godine.


Lav Jermenin nudi Teofanu,
Nudi blaga koliko mu drago,
Samo ime svoje da potpiše
Ha zlom spisku ikonoboraca.
Iz tamnice Teofan mu piše:
– He mogu ti, care ugoditi.
Niti Bogu prav i tebi biti.
Dok mlad bejah i ugodan svetu
Ja imadoh bezmerno bogatstvo,
Sve ostavih, Bogu se upravih,
Sve razdadoh, u pustinju padoh.
U pustinji još nemadoh gladi.
Bog me sobom i hrani i sladi.
Šta mi nudiš u mojoj starosti?
Prah što prezreh u ranoj mladosti!
Ništa, care, ne možeš mi dati
Što stostruko Gospod mi ne daje,
Osim muka koje čekam davno,
Muke će me odelit od sveta
A sjedinit c premilim Gospodom.
Što ratuješ, care na ikone?
He bi l’ i sam Hristos ko ikona.
Ko ikona Večne Ipostasi.
Ko ikona Trojične svemoći.
Ko ikona Boga skrivenoga.
Skrivenoga i Nedostupnoga.
On će sudit i tebi i meni.
Caruj, care, no nadaj se smeni,
Svet prolazi, Bog jedini stoji.
Ko je c Bogom, sveta se ne boji.

RASUĐIVANJE
Niko, pa ni sam Gospod Bog, ne poučava rado gordeljivoga. Niko ne mari da daje pouke onome ko viče da on zna sve. Krotkima se otkrivaju tajne, veli mudri Sirah (3, 19). A David opet govori da Bog nastavlja krotki istini, uči krotke putu svome (Ps. 24, 9). Gordeljiv je onaj ko hoće svakoga da uči a sam se ne da ni od koga poučiti; a krotak je onaj ko ne želi nikoga da uči a želi neprestano da bude ma od koga poučen. Prazan klas sa izdignutom glavom iznad sve njive, i pun klas sa glavom oborenom! O gordeljivi čoveče, kad bi nekako angel hranitelj tvoj skinuo zavesu s tvojih očiju i pokazao ti beskrajnu pučinu svega onoga što ti ne znaš, ti bi kleknuo pred svakim čovekom pred kojim si se gordio i koga si podništavao i uzviknuo plačevno: oprosti, oprosti! ja ništa ne znam! Smernom i pobožnom često se otkriva i kad će umreta, a gordoga smrt snalazi iznenadno.
Sv. Grigorije Dvojeslov priča o nekom episkopu Karpu, koji svaki dan služaše liturgiju, kako mu se jednom javi neko iz onoga sveta i reče: „Produži činiti to što činiš, i služeći meni, neka ti ne sustanu noge, i ne oslabe ruke. A u dan Uspenija Bogorodice doći ćeš k meni, i ja ću ti dati platu u carstvu mom nebesnom, zajedno sa svima onima, za koje si se na službama molio.“ Posle godine dana na dan Uspenija episkop Karp odsluži službu Božju, oprosti se sa svojim sveštenicima, i predade duh svoj Bogu. I lice se njegovo zasvetli kao sunce.

SOZERCANJE
Da sozercavam Gospoda Isusa pred Pilatom i to:
1. kako ga tuže Jevreji pred Pilatom, a On ne odgovara ništa,
2. kako ni Pilatu ništa ne odgovara na pitanja,
3. kako je Gospod rečit kad treba braniti ljude od đavola, od greha, od bolesti, smrti, a ćutljiv kad se traži da se On, branitelj ljudi, brani od ljudi.

BESEDA
opet o drugom dolasku Hristovom
I sabraće se Pred njim svi narodi. (Mat. 25, 32)
Svi će se narodi sabrati pred Gospodom Isusom kad se javi u slavi Svojoj, okružen svetim angelima, sedeći na prestolu kao Sudija svih živih i mrtvih. Svi narodi sabraće se, svi bez izuzetka. Ne samo Jevreji koji ga namučiše, i ne samo Hrišćani koji Ga proslaviše, nego i neznabošci koji Ga ne poznaše i ne priznaše. Jer ako se On ne javi svima narodima, On svakome posla nekoga ili dade nešto radi poznanja volje Božje i radi spasenja. Zato će se svi narodi morati javiti pred Njega na sud.
O kako strahovit i veličanstven prizor, kad se svi narodi i sva plemena zemaljska, koja su bila i koja jesu, saberu pred Gospodom, svetlijim od mnogo sunaca! Kakva radost svetim mučenicima i ispovednicima kad vide kako u toj bezbrojnoj masi naroda nema nijednoga jezika više da odrekne božanstvo Gospodu Isusu! No nikome neće vredeti, da u tom času i na tom mestu prizna i ispovedi božanstvo velikoga Gospoda našeg, ako ga je na zemlji odricao. Tu i tad se obračun vrši a ne stiče i ne rasipa. Ko s čim izađe pred Gospoda, s tim će biti ili osuđen ili opravdan.
Sada je vreme priznati božanstvo Gospodu Isusu, sada kada ga mnogi odriču, i kada je ono pod sumnjom kod mnogih. Oni koji vole Gospoda i imaju poverenja u sve Njegove reči, lako će to priznati. Jer kad On to kaže, šta imaju da se muče, i sumnjaju i premišljaju oni koji Ga ljube!
Gospode Isuse Hriste Bože naš, pomiluj nas! Tebi slava i hvala sada i vavek. Amin.

Pogledajte i Žitije Svetih za današnji dan.

Details

Date:
25. marta