Чувати се од удављенога и од крви

Питање:
Помаже Бог, На апостолском сабору у Јерусалиму апостол Јаков је рекао: Зато ја сматрам да се не праве потешкоће онима од незнабожаца који се обраћају Богу, него да им се напише да се чувају од нечистота идолских и од блуда и од удављенога и од крви. На што је тачно апостол мислио када је рекао да незнабожци требају да се чувају од удављенога и од крви? Свако добро од Господа
Игор


Одговор:
Драги брате Игоре, Видим да Ти је јасно ово питање које је постављено на Апостолском сабору. Тицало се, наиме, примања многобожаца у Цркву Христову. Но, пошто су се прва хришћанска богослужења одржавала и у синагогама, а први хришћани били из јудејства, неки су сматрали да и многобошци треба да прихвате најпре Мојсијев закон, да буду и обрезани, па тек онда да се крсте и ступе у Цркву. Међутим, апостоли су исправно схватили да Израиљ (Мојсијев закон) није циљ, већ средство да и многобошце упути ка Богу. Зато апостол Јаков настоји да хришћане из многобоштва ослободи крутих одредаба Мојсијевог закона, али да ипак уведе и неке моралне норме, које су регулисане и по Мојсијевом закону. На првом месту то је блуд, који је многобошцима био дозвољен. Потом Јаков каже да се треба клонити и “од удављенога и од крви” (Дела ап. 15, 20) , јер је Јеврејима било забрањено да једу крв, која је у телу удављене животиње (ако је животиња заклана, из ње је истекла крв) . О томе постоји изричита забрана у Старом завету, у 3. књизи Мојсијевој: Који буде јео крви истребиће га из народа његова, јер је душа телу у крви… (17, 10-11) . Одлука Сабора је неке врсте нагодба између јудеохришћана и оних који долазе из многобоштва и то је важило првенствено за Блиски Исток, земљу Јудејаца и Израиљаца, док је, рецимо, у Коринту био либералнији однос према многобожачким жртвама. Није била велика саблазан ако би неки хришћанин био за трпезом са многобошцима, па чак и јео жртвено месо. Овај Јаковљев савет да се клони “удављенога и крви” је формалне, материјалне природе, док је суштина у томе да се хришћани клоне и јудејских и многобожачких неморалних радњи, пре свега блуда. Мир и радост духовну у Светој великој четрдесетници жели Ти о. Душан

Comments are closed.